FAQ – E-post

FAQ – E-post2024-02-12T12:32:47+02:00

Svar på de vanligste e-post spørsmålene

Kundeforholdet Domene & DNS Webhotell E-post

Kan jeg opprette en e-postkonto til mitt domene?2018-08-19T18:59:17+02:00

Hvis du har et webhotell hos OnNet er svaret JA!

Du kan da logge inn på kontrollpanelet til webhotellet ditt og opprette et ubegrenset antall e-postkontoer til ditt domene.

Har du kun parkert ditt domene hos OnNet må du først oppgradere din domene parkering til et webhotell. Vårt minste webhotell koster Kr. 99/år. Logg inn på vår KundeWeb for å oppgradere fra domene parkering til webhotell.

Min e-postkonto er full! Hva gjør jeg?2018-08-19T20:23:50+02:00

Hvis folk som sender e-post til deg får en feilmelding (Failure Notice) som sier “User over quota” eller hvis du får beskjed om at kontoen er full når du logger inn på din WebMail konto, har du brukt opp den tildelte lagringsplassen for din e-postkonto.

Du må da gjøre ett av to:

  1. Du kan slette unødvendige e-postmeldinger i din innboks og egen mapper under “innboksen” eller sette opp din e-postklient som en POP3 konto. Setter du kontoen opp som en POP3 konto vil all mail bli lastet ned til maskin/telefon og lagret på denne enheten og ikke ute på Internett på vår mailserver. Etter at dette er gjort er kontoen tom. Velger du å slette gamle meldinger for å frigjøre plass, må du huske på å slette “søppelbøtta” til slutt, da all mail du sletter bare blir flyttet til denne mappen og ikke fysisk slettet. Først når du tømmer søppelbøtta blir meldingene slettet.
  2. Du kan logge deg inn på ditt kontrollpanel og øke størrelsen på din e-postkonto.

Du kan øke kvota på alle dine kontoer selv til den størrelsen du selv måtte ønske, så lenge alle dine e-postkontoer, filer, databaser og hjemmesider ikke legger beslag på større lagringsplass som er tildelt ditt webhotell. Når du har brukt opp den tildelte lagringsplassen til ditt webhotell må du oppgradere ditt webhotell til en størrelse større for å kunne utvide størrelsen på dine e-postkontoer.

Fremgangsmåten for å øke størrelsen på din e-postkonto er litt forskjellig fra våre Linux til Windows webhotell.

Linux webhotell

Hvis du fortsatt har ledig lagringsplass på ditt webhotell øker du størrelsen på en e-postkonto på denne måten.

  • Klikk på iconet “Email Accounts” etter innlogging til cPanel. Du får da opp alle dine e-postkontoer.
  • Klikk på knappen “Quota” bak den e-postkontoen du ønsker å endre størrelsen på.
  • Angi ønsket ny størrelse (Quota) på denne e-postkontoen og klikk “Change quota” for å lagre endringene.

YouTube videoen under viser hvordan dette gjøres:

Av privatlivshensyn trenger YouTube din tillatelse for å lastes inn. For more details, please see our Personvernerklæring.
Jeg Godtar
Jeg kan ikke motta e-post! Hva gjør jeg?2018-08-19T21:54:25+02:00

Det er mange potensielle grunner for hvorfor du ikke kan motta e-post. Vi vil her gå igjennom alle potensielle problemer i denne wizarden, helt til vi finner grunnen til at du ikke kan motta e-post.

1. Restart din maskin og router

Start med å RESTART din MASKIN og BOKSEN som gir deg Internett forbindelsen, så er vi sikre på at problemet ikke ligger i en manglende reboot eller at boksen som gir deg internett forbindelsen har fått en ny IP-adresse.

2. Sjekk at MX-recorden peker til vår mailserver

For å kunne motta mail må mailen som sendes deg leveres til våre mailservere. Har noen endret dette MX-recorden vil mailen slutte å fungere. Sjekk derfor at din MX-record er korrekt. D.v.s. at den peker til vår mailserver. Det sjekker du ved å klikke på domene ditt i høyre sidebar (se MX-record).

3. Sjekk våre driftsmeldinger

Kanskje er det kjente driftsproblemer som gjør at du ikke får mottatt mail. Sjekk disse først på vår KundeWeb.

4. Sjekk dine kontoinnstillinger

Den vanligste årsaken til at du ikke får mottatt mail er at feilaktige kontoinnstillinger for epostklienten. D.v.s. programmet du bruker for å lese og sende epost. Hvordan dette oppsette skal være varierer fra program til program.

Fremgangsmåten for å sjekke eldre versjoner av MS Outlook er denne:

  • Klikk på “Verktøy” i menyen, velg “Konto” eller “E-postkonto”.
  • Velg “Vise eller endre eksisterende epostkonto” dersom du får valget.
  • Merk din epostkonto i kontolisten, og klikk på “Endre/vis” eller “Egenskaper” hvis du har dette valget.
  • Sjekk hva din innkommende epostserver (POP3) skal være ved å klikke på menyvalget “Epost oppsett”. Sjekk deretter at din epostklient er satt opp med samme innstillinger..
  • Sjekk at du bruker riktig inngående og utgående epostserver (SMTP). Gå til vår KundeWeb. Tast inn ditt domene og klikk “Finn mine tjenester” på innloggingsiden for å få opp hvilken inngående og utgående mailserver du skal bruke.
  • Sjekk hvilke porter du bruker. Har du satt opp kontoen som en POP3 konto skal du benytte port 110 hvis du har valgt usikker pålogging og port 995 hvis du har valgt sikker pålogging (SSL). Bruker du IMAP skal inngående port være 143 hvis du har valgt usikker pålogging og port 993 hvis du har valgt sikker pålogging (SSL).
  • Brukernavn: Brukernavn skal være hele epostadressen din, eksempelvis post@www.onnet.no
  • Passord: Passordet du gav epostkontoen når du satte den opp. Logg på ditt kontrollpanel for å endre denne hvis du ikke husker passordet.
  • Sikker godkjenning av passord (SSL): Valgfritt
  • Husk passord: Ja.
  • Dersom valget “Server krever godkjenning” finnes: Ja.
  • Klikk på “Flere innstillinger”, hvis knappen finnes. Velg “Server for utgående e-post”. Markér funksjonen “Utgående epostserver krever godkjenning”, og “Bruk samme innstillinger som innkommende server”. Klikk “OK”.
  • Klikk “Neste” og “Fullfør”.

Fremgangsmåten for å sette opp og sjekke kontoinnstillingene varierer noe fra e-postklient (program) til e-postklient. Klikk her for en oversikt over hvordan du gjør dette i de vanligste e-postklientene.

Dine endringer er nå lagret, og du bør kunne motta og sende e-post.

Hvis du har et Linux webhotell anbefaler vi at du benytter vår “AutoConfig” funksjon gjennom å logge inn på cPanel. Klikk her på “Email Accounts” for å få opp dine e-postkontoer. Velg så din konto og klikk “More” og velg “AutoConfig Email Client”. Du kommer nå til en side som automatisk setter epostklienten din opp korrekt mot mailserveren. Dette er den beste og enkleste løsningen.

5. Sjekk din egen brannmur og anti-virus program

Sitter du på et kontor kan det hende at nettverk ansvarlig har stupet dine muligheter til å koble på de portene som brukes for epostkommunikasjon. Dette gjøres ofte for å unngå at ansatte misbruker selskapets IT-ressurser til private gjøremål.

Sitter du hjemme kan det hende at routeren din eller den innebygde brannmuren til operativsystemet ditt, f.eks. Windows, blokkerer en av portene som brukes. Alternativt kan det hende at anti-virus programmet ditt har begynt å blokkere disse portene etter en sikkerhetsoppdatering. Sjekk derfor alltid din nettverkinnstillinger, routeren, brannmuren på din maskin og anti-virusprogram for blokkeringer av portene du bruker for å motta og sende epost. Hvilke porter du bruker finner du oversikt over på siden “Epost oppsett”.

Hva er en e-postkonto?2018-08-19T15:20:33+02:00

En e-postkonto er en konto på en av våre mailservere som gjør det mulig for andre til å sende en e-postmelding til den e-postkontoen du har opprettet gjennom ditt kontrollpanel. Samtidig som du selv kan svare på disse meldingene og sende egne meldinger til andre e-postadresser.

Hvilken e-postadresse du ønsker å opprette bestemmer du selv, men alle adressene må være en del av ditt domene. Det vil si at adressen vil slutte med @dittdomene.no hvis ditt domene er dittdomene.no. 

Hvis du har et domene med webhotell hos OnNet kan du opprette ett ubegrenset antall e-postkontoer til ditt domene ved å logge deg inn på Kontrollpanelet som følger med ditt webhotell. Alle e-postkontoene deler den totale lagringskapasiteten du har tilgjengelig på ditt webhotell.

Klikk her hvis du ikke vet så mye om e-post og ønsker å lære deg det mest grunnleggende om hvordan e-post fungerer.

Hvordan bytte passord på en e-postkonto?2018-08-19T20:27:49+02:00

Du bør ved jevne mellomrom bytte passordet på din e-postkonto for å sikre at uvedkommende ikke får tilgang til den.

Følg alltid disse passordreglene når du skal angi et passord for en av dine Internett tjenester.

Har du glemt passordet til din e-postkonto må du følge denne fremgangsmåten for å bytte passordet på din konto, da det ikke finnes noen måte å hente opp ditt angitte passord på. Har du glemt det, må du lage et nytt. Så enkelt er det.

Fremgangsmåten for å bytte passordet på en enkelt e-postkonto er litt forskjellig fra våre Linux og Windows webhotell.

Linux webhotell (cPanel)

Følg denne fremgangsmåten.

  • Logg inn på cPanel ved å skrive /cpanel etter ditt domene, f.eks. http://mittdomene.no/cpanel hvis ditt domene er mittdomene.no.
  • Klikk på ikonet “Epost” etter innlogging for å få opp dine e-posttjenester. Klikk her på fanen “E-postkontoer” for å se dine kontoer.
  • Klikk på knappen “Bytt pasord” bak den e-postkontoen du ønsker å bytte passord på.
  • Angi ditt nye passord og klikk “Update” for å lagre det nye passordet.

YouTube videoen under viser hvordan dette gjøres.

Av privatlivshensyn trenger YouTube din tillatelse for å lastes inn. For more details, please see our Personvernerklæring.
Jeg Godtar
Jeg kan ikke sende e-post! Hva gjør jeg?2018-08-19T21:58:43+02:00

Hvis du får mottatt, men ikke sendt e-post er det normalt noe galt med oppsettet av din e-postkonto på din e-postklient. Det vil si på det dataprogrammet du bruker på din maskin eller telefon til å motta og sende e-post med. 

Gå inn på oppsettet av e-postkontoen på din maskin eller telefon og sjekk følgeende:

  1. Utgående mailserver: Sjekk at du har angitt korrekt utgående mailserver. Gå til vår KundeWeb og tast inn ditt domene før du klikker “Finn mine tjenester” på innloggingsiden. Sjekk at du har angitt servernavnet som står oppgitt under “Server:” i plattform oversikten. Inngående og utgående mailserver skal alltid være den samme mailserveren.
  2. Port nummer: Sjekk at du har satt opp din e-postklient til å sende på port 25 hvis du har valgt å logge på inngående mailserver med klar tekst eller port 465 hvis du har valgt å logge deg inn på inngående mail med sikker pålogging (SSL)
  3. Godkjenning: Sjekk at du har avhuket at serveren krever godkjenning. Angi at du skal bruke samme innstillinger som gjelder for inngående mail eller angi manuelt hele din epostadresse som brukernavn og passordet til denne e-postkontoen i feltet passord for utgående e-post. 
Hva er epost forwarding (peking)?2018-08-19T19:40:52+02:00

Hvorfor ha denne kryptiske e-postadressen?

          espen2487@hotmail.com

Når du kan ha denne istedenfor:

          espen@snekkerespen.com

Du har et domenenavn, men hvordan kan du bruke dette som din e-posadresse uten å kjøpe et mailhotell? Svaret er enkelt, gjennom å ta i bruk “e-mail forwarding” eller “e-post videresending” som vi sier på norsk.

E-post videresending” vil si at vi setter opp et alias som videresender all e-post til ditt domenenavn til en hvilken som helst annen e-postkonto som du allerede måtte ha, f.eks. din HotMail,G-mail eller Online konto.

Eksempel:

For eksempel, la oss si at du er i samme situasjon som espen, som jobber som en selvstendig snekker og bruker sin HotMail adresse espen2487@hotmail,com sin e-postadresse. Espen har nå kjøpt domenenavnet snekkerespen.com.

Med e-post videresending kan han nå be sine kunder og forretningsforbindelser sende e-post til han på adressen espen@snekkerespen.com. Alle e-postmeldinger som nå sendes til denne adressen blir nå automatisk videresendt til hans HotMail adresse espen2487@hotmail.com. Espen trenger med andre ord ikke gjøre noe annet enn det han alltid har gjort. Han logger seg inn på sin HotMail konto og der finner han all mail som er sendt til espen@snekkerespen.no og espen2487@hotmail.com. Enkelt ikke sant?

Ikke bare enkelt for han. Han har også fått en personlig identitet ute på Internett, en e-postadresse som er langt enklere for hans kunder å huske og en adresse han kan bruke i sin markedsføring.

Hva er et Kontrollpanel og hvilket har jeg?2018-08-19T19:41:41+02:00

Et Kontrollpanel er en nettside du kan logge deg på for å sette opp og administrere de tjenesten du leier av OnNet.

F.eks. navnetjenerne, også kalt DNS, til ditt domene, nettsider, ftp-kontoer, databaser eller e-postkontoer til ditt domene. 

Hvis du har et Linux webhotell så heter kontrollpanelet ditt cPanel, mens du har et Plesk kontrollpanel hvis du har et Windows webhotell. Har du bare en domeneparkering hos OnNet benytter du cPanel som Kontrollpanel. 

Hvis du bruker cPanel kan du skrive http://dittdomene.no/cpanel for å logge deg inn på ditt Kontrollpanel. Bytt ut dittdomene.no med ditt domenenavn. 

Hvis du bruker Plesk skriver du https://win1.onnet.no:8443/ for å logge inn på ditt Kontrollpanel.

Du kan finne ut om du har et Linux webhotell med cPanel eller et Windows webhotell med Plesk ved å taste inn ditt domene og klikke “Finn mine tjenester” på innloggingsiden til vår KundeWeb. Får du opp beskjeden om at du ikke har noen kontrollpanel så betyr dette at du har pekt domene til en annen webserver enn den webserveren som følger med webhoellet. Du må da sende en mail til post@www.onnet.no med ditt domene for for å finne ut av dette. 

Hvordan endre min MX-record?2018-08-19T20:44:41+02:00

MX-recorden er en record (linje) i sonefilen til ditt domene som forteller alle andre mailservere ute på Internett hvor mailen skal leveres hvis noen ønsker å sende en e-postmelding til en e-postadresse som er knyttet til ditt domene.

Siden MX-recorden forteller hvilken mailserver domene benytter er det ekstremt viktig at denne recorden er i orden. Du må aldri endre din MX-record uten at du er 100% sikker på at du angir riktig MX-record. Angir du en feil her, vil ingen kunne sende e-post til e-postkontoene som er knyttet til domene.

Fremgangsmåten for å endre MX-recorden er litt forskjellig fra våre Linux webhotell til våre Windows webhotell.

Linux webhotell

Følg denne fremgangsmåten for å endre MX-recorden til ditt domene (gjelder alle cPanel brukere):

  • Logg inn på cPanel ved å skrive http://dittdomene.no/cpanel (bytt ut dittdomene.no med ditt eget domenenavn)
  • Klikk på ikonet “Zone Editor” i hovedmenyen. 
  • Velg ditt domene og klikk på linken “Behandle” for å få opp sonefilen til ditt webhotell. Skroll ned til linjen som heter MX. Her kan du endre navnet på e-postserveren du ønsker å bruke. Legg inn den nye e-postserveren og klikk oppdater for å lagre endringen. 
  • Ønsker du å legge til flere MX-recorden klikker du på linken “MX-record” istedenfor linken “Behandle” som gir den sonefilen til ditt domene. Angi prioritet og den sekundære mailserveren du ønsker å bruke.

YouTube videoen under viser hvordan disse tingene gjøres via cPanel (PS! Denne videoen er gammel. Idag ligger dette valget under ikonet “Zone Editor”.

Av privatlivshensyn trenger YouTube din tillatelse for å lastes inn. For more details, please see our Personvernerklæring.
Jeg Godtar
Mailen jeg sender blir avvist og kommer tilbake til meg. Hva gjør jeg?2018-08-19T22:00:08+02:00

Følg anvisningen på denne siden hvis mailen du prøver å sende til noen blir avvist. Dvs. ikke blir levert, men kommer tilbake til deg med en feilmelding.

Punkt 1:

Sjekk først hva som er årsaken til at mailen ikke blir levert. Det står angitt i feilmeldingen du fikk tilbake når du sendte mailen.

Punkt 2 – “User over quota”:

Dette betyr at mottakeren du prøvde å sende mailen til ikke har ledig plass i sin mailboks til din mail. Ring vedkommende du prøvde å sende til og informer han/hun at mailboksen deres er full.

Punkt 3 – Recipient address rejected: User unknown in virtual alias table”

Dette betyr at mottakerens mailserver ikke fant mailadressen på mailserveren du sendte mailen til. Sjekk at du har skrevet mailadressen korrekt. Har du gjort dette, så eksisterer denne adressen ikke lenger.

Punkt 3 – “511 sorry, no mailbox here by that name”

Dette betyr at mottakerens mailserver ikke fant mailadressen på mailserveren du sendte mailen til. Sjekk at du har skrevet mailadressen korrekt. Har du gjort dette, så eksisterer denne adressen ikke lenger.

Punkt 4 – Sorry, I wasn’t able to establish an SMTP connection.

Dette betyr at mailserveren vår ikke fikk kontakt med mottakeren sin mailserver av ulike årsaker. Kanskje er denne mailserveren nede, den har mye å gjøre, mailen inneholder noe som mottakerens mailserver oppfatter som spam eller så oppfattes din mailadresse som en kjent spam-adresse og blir dermed avvist.

Punkt 5 – SPF feil”

Dette betyr at domenet ditt ikke er satt opp til å sende fra den lokalisasjonen du sender fra. Du må da logge på ditt kontrollpanel og sette opp en SPF-record for ditt domene eller endre den eksisterende til å også inkludere IP-adressen til vår mailserver.

Les mere om SPF her: http://www.openspf.org/FAQ

Punkt 6 – “RBL feil”

Dette betyr at IP-adressen du benytter for øyeblikket ligger inne i en RBL database som en kjent spam-avsender. Noen har med andre ord brukt IP-adressen du har blitt tildelt av din ISP til å sende ut store menger spam tidligere. Denne adressen er dermed blitt blokkert. Problemet løser du ved å sette opp ditt e-postprogram til å sende med port 587 istedenfor 25.

Les mere om DNSBL RBL her: http://www.spamhaus.org/dnsbl_function.html

Hvor mange e-postkontoer kan jeg opprette?2018-08-19T19:27:44+02:00

Hvis har et webhotell til ditt domene kan du opprette et ubegrenset antall e-postkontoer til ditt domene. Det er med andre ord ingen begrensninger for hvor mange e-postkontoer du kan opprette.

Opprett dine e-postkontoer ved å logge inn på kontrollpanelet til domene.

Hvordan opprette en e-postkonto?2020-06-19T14:19:34+02:00

Fremgangsmåten for å lage en e-postkonto er avhengig av om du har et Linux eller Windows webhotell. Under finner du fremgangsmåten for såvel våre Linux og Windows webhotell.

Linux webhotell

Slik lager du en e-postkonto hvis du har et Linux webhotell.

  • Logg inn på cPanel ved å skrive http://dittdomene.no/cpanel (bytt ut dittdomene.no, men ditt eget domene. F.eks. onnet.no/cpanel hvis domene ditt er onnet.no)
  • Klikk på iconet “Email Accounts“.
  • Fyll inn e-postadressen du ønsker å opprette i det tomme feltet foran @dittdomene.no feltet.
  • Angi et passord til denne e-postkontoen.
  • Angi hvor stor lagringsplass du ønsker kontoen skal ha
  • Klikk “Create Account” for å opprette e-postkontoen

E-postkontoen er nå opprettet og klar til bruk. Etter opprettelsen vil du se e-postkontoen du opprettet i listen under, sammen med dine øvrige e-postkontoer.

YouTube videoen under viser hvordan du oppretter en e-postkonto via cPanel, og hvordan du sletter denne e-postkontoen, bytter passord på kontoen og setter den opp i Outlook eller andre e-postklienter.

Av privatlivshensyn trenger YouTube din tillatelse for å lastes inn. For more details, please see our Personvernerklæring.
Jeg Godtar

Etter at e-postkontoen er opprettet kan folk sende e-postmeldinger til denne kontoen/adressen, og du kan lese e-postmeldingene som sendes til denne e-postkontoen via vår WebMail eller du kan sette opp kontoen i en e-postklient, f.eks. Outlook.

Hvor stor lagringskapasitet har min e-postkonto?2018-08-19T19:28:24+02:00

Størrelsen på hver enkelt e-postkonto setter du selv når du oppretter kontoen. På samme side kan du også endre størrelsen på den senere.

Alle e-postkontoene deler den totale lagringskapasiteten webhotellet ditt har. Har du et 10 GB webhotell kan du lagre maksimalt 10 GB med e-post på webhotellet, forutsatt at e-post er den eneste tjenesten du benytter. Har du en nettside på 1 GB, inkludert databasen og bilder, har du igjen 9 GB med lagringsplass til dine e-postkontoer. Alle e-postkontoene deler denne lagringskapasiteten, hvis du ikke har begrenset lagringsplassen når du opprettet kontoen.

Vi anbefaler at du maksimalt har  10.000 meldinger i innboksen din. Får du flere meldinger bør du opprette en eller flere undermapper og flytte noen av meldingene over til disse. Dette for å unngå å gjøre e-postkontoen din svært treg å oppdatere og søke i.

Server respons: – Hva betyr feilmeldingen (koden) jeg får?2018-08-19T22:02:00+02:00

server-respons

Har du problemer med å motta eller sende epost med Outlook, Windows Live Mail e.l. programmer eller får mailen du sender til noen i retur med en feilmelding som indikerer at meldingen ikke kunne leveres?

Sjekk i så fall hvilken feilmelding du får før du prøver å rette feilen selv eller henvender deg til kundeservice for å få hjelp til å løse problemet.

Hvor finner du feilmeldingene?

Bruker du Outlook, Windows Live Mail eller ligende e-postklienter for å lese og sende mail finner du feilmeldingen ved å dobbelklikke på statuslinjen til e-postklienten du bruker. Et vindu vil da poppe opp som viser hvilke oppgaver som er utført og feilet, samt en fane du kan klikke på for flere detaljer og lese eventuelle feilmeldinger.

Sender du mail til noen som ikke kan leveres vil du få tilbake en feilmelding fra “Failure Notice“, “Mailer Deamon” eller lignende avsendere med en rapport som viser hvilke problemer som oppstå ved leveransen.

Hva betyr kodene i feilmeldingen?

Feilmeldingen du får inneholder en “Server respons” som består av en feilkode, sammen med et kort setning som indikerer hvor problemområdet ligger. Denne setningen er imidlertid kanskje intetsigende i mange tilfeller. Vi har derfor laget denne oversikten over de vanligste feilkodene du får og hva de egentlig betyr.

Server respons: 250

Dette er koden du alltid ønsker å få. Betyr kort og godt at meldingen er levert til mottakeren og at forbindelsen deretter er blitt stengt på korrekt måte.

Server respons: 251

E-postadressen finnes ikke på denne mailserveren, men den vil allikevel motta meldingen og videresende den til en annen e-postmottaker. Meldingen betyr kort og godt at e-postadressen du har sendt til ikke er en fysisk e-postadresse, men et alias for en annen adresse som meldingen blir videresendt automatisk til.

Server respons 252

Mailserveren kan ikke finne e-postadressen du har sendt til, men mailserveren vil allikevel motta meldingen og forsøke å levere den til den angitte e-postadressen.

Server respons: 421

Midlertidige avvisning av meldingen. Mail serveren blir funnet men e-posttjenesten er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Dette kan skyldes:

  • Vedlikehold eller oppdatering av mailserveren
  • En nødvendig tjeneste for å motta og levere meldingen er for øyeblikket utilgjengelig
  • Overbelastning av nettverket (DDoS angrep e.l.)
  • Meldingen bryter mailserveren policy for mottak. Normalt skyldes dette massedistribusjon av e-post hvor mange likelydende meldinger sendes til ulike mottakere på samme server. Mange ISPer har regler for hvor mange likelydende meldinger serveren aksepterer å motta per minutt, per time, per dag e.l. Bryter disse reglene blir du midlertidig stengt ute. De samme reglene gjelder for antall forbindelser mot mailserveren. Overstiger du antall leveringsforsøk fra en IP-adresse til mailserveren, vil mailserveren bryte forbindelsen på grunn av mistanke om spam.

Får du denne meldingen vil mailserveren vår prøve å levere meldingen igjen ved jevne mellomrom. Har den ikke klart å levere meldingen innen 72 timer gir den opp.

Sender du ut flere likelydende meldinger, bør du begrense antall utsendelser per time og per forsendelse.

Server respons: 450

Meldingen kunne ikke leveres fordi e-postkontoen ikke var tilgjengelig. Dette kan skyldes flere grunner. For eksempel at den var låst, ikke tilgjengelig på nettverket eller hadde lignende tekniske problemer.

Vent litt og prøv å send meldingen på nytt, da dette kun er et midlertidig teknisk problem.

Server respons: 451

Meldingen kunne ikke leveres på grunn av feil på mailserveren. Vennligst gi beskjed om dette til eieren av mailserveren du prøver å sende til. Det er ingen problemer med din mailserver, men mottakerens. Disse er så store at meldingen ikke kan leveres.

Server respons: 452

Meldingen kunne ikke leveres fordi:

  • Serveren ikke hadde stor nok harddisk plass tilgjengelig.
  • “User over quota” – mottakerens tildelte lagringsplass for denne e-postkontoen er full
  • Du har sendt for mange meldinger til mailserveren eller denne e-postkontoen den siste timen.

Server respons: 500

Mail serveren du sendte til kunne ikke igjenkjenne kommandoen/meldingen den fikk (syntax error). Meldingen ble derfor avvist.

Server respons: 501-504

Mail serveren igjenkjente kommandoen/meldingen den mottok, men det var en alvorlig feil i kommandoen. Alternativt er selve kommandoen ikke installert på mailserveren, eller så mangler mailserveren de angitte parametrene eller så brukes dem på en ugyldig måte. Meldingen ble derfor avvist.

Server respons: 550

Meldingen ble avvist fordi du har sendt en melding til en e-postkonto som ikke er tilgjengelig av ulike årsaker. Du kan ha blitt svartelistet eller så bryter du mailserveren policy.

Server respons: 551

Meldingen ble avvist fordi e-postadressen du sendte til ikke finnes på serveren. Sjekk e-postadressen du har prøvd å sende til før du prøver igjen.

Server respons: 552

Meldingen ble avvist fordi meldingen du sendte var for stor til at mailserveren aksepterer å motta den. Gjør meldingen mindre før du prøver igjen

Server respons: 553

Meldingen ble avvist fordi du har sendt til en ugyldig e-postadresse eller format. Du har f.eks. glemt @ eller domene eller deler av det. Ikke prøv å send meldingen på nytt.

Server respons: 554

Sendingen mislykkes av en eller annen årsak. Den ble oppfattet som spam eller andre grunner. Skyld på været :)

Hvordan sette opp epost peking?2018-08-19T19:46:02+02:00

Fremgangsmåten for å sette opp en e-post peking varierer noe fra våre Linux til våre Windows webhotell. Under finner du fremgangsmåten for såvel våre Linux og Windows webhotell.

Linux webhotell (cPanel)

Fremgangsmåten for å sette opp en epost peking er omtrent fremgangsmåten for å sette opp en URL peking.

  1. Logg inn på ditt kontrollpanel for domene
  2. Klikk på iconet “Forwarders” i “Mail seksjonen” til kontrollpanelet
  3. Klikk på knappen “Add forwarder”
  4. Skriv inn epostadressen du ønsker å peke til en annen epostadresse i feltet “Adress”
  5. I feltet “destination” angir du hvilken epostadresse som skal motta epostadressen du peker fra.
  6. Klikk på knappen “Add forwarders” forwarder for å legge til denne epost pekingen.

YouTube videoen under viser akkurat hva jeg har forklart over:

Av privatlivshensyn trenger YouTube din tillatelse for å lastes inn. For more details, please see our Personvernerklæring.
Jeg Godtar

Windows webhotell (Plesk)

  1. Logg inn på ditt kontrollpanel for domene
  2. Klikk på domene i venstre sidebar meny etter innlogging og velg ditt domene.
  3. Klikk på fanen “Epost” og knappen “Opprett epostadressen”
  4. Opprett først en e-postkonto ved å fylle ut alle feltene på siden du kommer til
  5. Klikk på “Videresending”, avhuk “Slå på videresending av e-post ” og tast inn e-postadressen du ønsker å videresende e-posten til.
Min konto er blitt midlertidig suspendert p.g.a. utsendelse av spam. Hva gjør jeg nå?2018-08-19T20:42:12+02:00

Hvis du har fått melding fra OnNet om at din konto har blitt midlertidig suspendert på grunn av utsendelse av spam fra din konto, må du gjøre følgende først:

SJEKK DIN LOKALE MASKIN/ENHET

  • Oppdater operativsystemet på din maskin/enhet.Benytter du Windows på din maskin/enhet kjører du “Widows Update”. Dette for å være sikker på at du har tettet alle kjente sikkerhetshull på din maskin/enhet.
  • Sjekk at din maskin har en personlig brannmur slått på slik at hackere ikke kan ta kontroll over maskinen og gjøre ting i bakgrunnen du ikke vet om. F.eks. sende ut mail. Har du f.eks. Windows må du sjekke at Windows Firewall er aktivisert.
  • Sjekk at maskinen din har et anti-virus program installert. Sjekk så at dette anti-virus programmet er oppdatert med de siste kjente virus og malware.
  • Kjør en fullstendig virusjekk av sin maskin – alle filer og mapper – for å sjekke at systemet ditt ikke er blitt infisert av et virus eller malware som sender ut spam via ditt brukernavn og passord til vår mailserver.

 Når dette er gjort og du har tid til å logge inn på ditt kontrollpanel for å gå igjennom listen under sender du en epost til post@www.onnet.no. Vi vil da imidlertid åpne kontoen din igjen slik at du logge deg inn på ditt kontrollpanel for å gjøre følgende:

BRUKERNAVN OG PASSORD

  • Bytt passordet til ditt kontrollpanel, alle dine e-postkontoer og til administrasjons grensesnittet til dine nettsider. Dette for å sikre at spammere ikke klarer å sende spam fordi de har klart å snappe opp en av disse passordene.

NETTSIDEN DINE

  • Oppdater kildekoden til nettsidene dine, slik at de bruker siste versjon av programmet og dermed er fri for kjente sikkerhetshull.
  • Fjern alle usikre skjemaer på nettsidene dine som brukere kan fylle ut for å stille spørsmål e.l. og som sendes til deg eller andre som en epostmelding. Mange av disse skjemaene er dårlig programmert og dermed usikre slik at hackere klarer å utnytte svakhetene til å sende ut mail via dem. Bytt ut dine skjemaer med skjemaer som er garantert trygge og som inneholder et bilde eller lignende med tekst som brukeren må gjenta i et felt under bilde.
  • Installer en brannmur e.l. på ditt nettsted som gjør det mulig for gjennomføre et brute-force angrep mot innloggingen på ditt nettsted. Det vil si at program som blokkerer alle som har skrevet inn feil brukernavn og/eller passord 5 ganger. Svært ofte bryter hackere seg inn på administrasjonsområdet til nettsidene dine med å kjøre et script mot innloggingen din som står der og tester tusenvis av brukernavn og passord i timen helt til de klarer å knekke passordet og finne brukernavnet.

FILOMRÅDET

Til slutt må du gå igjennom alle filene du har lastet opp til webhotellet hos oss. Logg inn på kontrollpanelet og klikk på “Filemanager” for å få se alle dine filer og mapper. Gå igjennom alle filer og mapper i mappen public_html. Her må du sjekke:

  • FILRETTIGHETER: Gå igjennom filrettighetene til alle dine mapper og filer. Sørg for at ingen filer eller mapper har 777 rettigheter. Dette betyr at hvem som helst på Internett kan laste opp filer til området eller åpne og skrive om filen akkurat slik de vil. På våre servere er det ulovlig å sette 777 rettigheter på mapper og filer.
  • UKJENTE FILER: Slett alle ukjente filer på systemet ditt, da hackerne ofte laster opp egne filer til filområdet som de kan kjøre når de vil for å sende ut spam via din konto. Ligger det slike filer på filsystemet hjelper det lite å gjøre punktene over, da problemet ligger i en eller flere filer på filområdet ditt. 

Når du har gjort alle disse punktene sender du en mail til post@www.onnet.no med beskjed om hva du har gjort. Vi vil da fjerne den midlertidige suspenderingen og sette kontoen på overvåking i noen dager for å forsikre oss om at problemet er fjernet.

HJELP! Jeg har slettet viktige data!2018-08-19T20:47:50+02:00

Slapp av! Hvis du har vært så uheldig å slettet e-post, en database, filer eller gjort systemendringer ved en feil kan du logge inn på vår KundeWeb og klikke på knappen “Systembackup” etter innlogging for å bestille en restore av siste systembackup. Det vil si at vi kjører tilbake siste backup vi har tatt av alle dataene som ligger på ditt webhotell. 

Vi tar en fullstendig sikkerhetskopi (backup) av alle dine data hver 48 time.

Feilmeldinger og feilkoder i Outlook2018-08-19T22:03:39+02:00

Her er en oversikt over vanlige feilmeldinger og feilkoder i Outlook ved sending eller mottak av epost.


Det oppstod en feil under pålogging til e-postserveren
Feilkoder: 0x800CCC92
Feilmelding:
Det oppstod en feil under pålogging til e-postserveren. Passordet ditt ble ikke godkjent. Konto: ’mail.dittdomene.no’, Server: ’mail.dittdomene.no’, Protokoll: POP3: Svar fra server: ’ERR Password supplied for ”post@dittdomene.no” is incorrect.’, Port 110, Sikker [SSL]: Nei, Serverfeil 0x8000CCC90, Feilkode: 0x800CCC92.
Løsning:
Feilmeldingen forteller at epostklienten ikke klarte å koble seg på mailserveren med oppgitt inngående mailserver, brukernavn og passord. Du må sjekke kontoinnstillingene til din epostklient på maskinen din. Enten er inngående mailserver, brukernavnet eller passordet feil.


553 sorry, that domain isn’t in my list of allowed rcpthosts
Feilkoder: 553, 0x800CCC79
Feilmelding:
“The message could not be sent because one of the recipients was rejected by the server. The rejected e-mail address was ‘ ‘. Subject ‘ ‘, Account: ‘ ‘, Server: ‘ ‘, Protocol: SMTP, Server Response: ‘553 sorry, that domain isn’t in my list of allowed rcpthosts (#5.7.1)’, Port: 25, Secure(SSL): No, Server Error: 553, Error Number: 0x800CCC79.
Løsning:
Feilmeldingen sier at epostkontoen ikke eksisterer på mailserveren som mottok epostmeldingen. Sjekk at du har skrevet epostadressen du sender til korrekt og prøv igjen. Eier du domene til denne “ikke eksisterende epostkontoen” må du sjekke at epostkontoen faktisk eksisterer (kanskje har den blitt slettet) og at MX-recorden peker til denne mailserveren (kanskje er den blitt endret). Hvilken MX-record du skal bruke finner du på tjenesteinformasjon siden din.


550 Relaying Denied / Relay access denied
Feilkoder: 550, 0x800CCC79
Feilmelding:
The message could not be sent because one of the recipients was rejected by the server. The rejected e-mail address was ‘<someone@example.com> ‘. Subject: ‘ ‘, Account: ‘ ‘, Server: ‘ ‘, Protocol: SMTP, Server Response: ‘550 <someone@example.com> … Relaying Denied’, Port: 25, Secure (SSL): No, Server Error: 550, Error Number: 0x800CCC79.
Løsning:
Mailserveren som mottok meldingen du prøvde å sende nekter å videresende meldingen til den angitte mottakeren. Dette kan skyldes mange grunner. Ta kontakt med mottakerens ISP og spør dem om årsaken til avvisningen av mailen fra din epostadresse.


Finner ikke serveren
Feilkoder: 0x800ccc0d
Feilmelding:
Finner ikke serveren. (Konto:kontonavn, POP-server:’servernavn’, feilnummer: 0x800ccc0d)
Løsning:
Feilmeldingen sier at epostklienten din ikke fant den angitte mailserveren. Sjekk kontoinnstillingene dine.


Sende og motta rapporterte feilen (0x800ccc0f)
Feilkoder: 0x800ccc0f
Feilmelding:
Oppgave ‘servernavn- Sende og motta’ rapporterte feilen (0x800ccc0f): Tilkoblingen til serveren ble avbrutt. Hvis dette problemet vedvarer, kontakter du serveradministratoren eller Internett-leverandøren.
Løsning:
Dette er en generell feilmelding som egentlig ikke sier noe som helst, bortsett fra at den ikke klarte å gjennomføre oppgaven med å sende og motta epost.


Serveren har uventet brutt tilkoblingen
Feilkoder: 0x800ccc0f
Feilmelding:
Mulige årsaker til dette kan være serverproblemer, nettverksproblemer eller en lang periode uten aktivitet. Konto. kontonavn, Server: ‘servernavn’, Protokoll: POP3, Serversvar: ‘+OK’, Port: 110, Sikker (SSL): N0, Feilnummer: 0x800ccc0f
Løsning:
Prøv igjen etter restart av router, maskin og annet tilkoblet utstyr.


Sende og motta rapporterte feilen (0x80042109)
Feilkoder: 0x80042109
Feilmelding:
Oppgave ‘SMTP-servernavn- Sende og motta’ rapporterte feilen (0x80042109): Outlook kan ikke koble til serveren for utgående e-post (SMTP). Hvis du får denne meldingen flere ganger, kontakter du serveradministratoren eller Internett-leverandøren (ISP).
Løsning:
Feilmeldingen sier at epostklienten ikke klarte å koble på serveren for utgående epost. Sjekk innstillingene dine for utgående epost.


Operasjonen ble tidsavbrutt
Feilkoder: 0x8004210a
Feilmelding:
Operasjonen ble tidsavbrutt mens den ventet på svar fra serveren for mottak (POP) 0x8004210a
Løsning:
Feilmeldingen sier at det tok for lang tid fra epostklienten koblet seg på mailserveren til den ble ferdig med den bestilte oppgaven. Epostklienten brøt derfor forbindelsen for å unngå “heng”. Gå inn i kontoinnstillingene for din epostklient og øk tidsavbrutt tiden. Standard står den på 30 sekunder. Øk den på 2 minutter og prøv igjen. Alternativt kan du prøve å sende en mindre mail, da tidsavbruddet normalt skyldes at du har en ekstremt stor mail i utboksen din eller holder på å laste ned en tilsvarende stor inngående mail.


Det oppstod et tidsavbrudd
Feilkoder: 0x800ccc19
Feilmelding:
Det oppstod et tidsavbrudd under kommunikasjon med serveren 0x800ccc19.
Løsning:
Øk tidsavbrudd tiden og prøv igjen.

Hvilke regler gjelder for bruk av e-posttjenestene?2018-08-19T19:47:15+02:00

Det er ikke lov å sende ut spam, virus eller malware via våre mailservere eller materiell som bryter norsk eller internasjonal lov.

OnNet sine standard salgsbetingelser trekker opp følgende retningslinjer for bruk av OnNet sine e-posttjenester.

Oppsett av e-postkontoer:
Det er kundens ansvar å opprette de e-postkontoene de trenger. Det gjøres ved å logge inn på kontrollpanelet til webhotellet. Hvor mange kontoer og størrelsen på hver enkelt reguleres av den webhotell pakken har bestilt. Se siste faktura for informasjon om dette.

Bruk av e-postkontoer
OnNet forbereder seg retten til å slette e-postkontoer som inne har vært innlogget de siste 18 måneder og som ikke noen videresending av e-posten satt opp fra denne kontoen.

SPAM
Utsendelse av e-post til tilfeldige mottakere (SPAM) er strengt forbudt fra våre servere.

Med SPAM menes: “Alle adressater på en mailingliste som ikke spesifikk har gitt tillatelse til at avsenderen kan sende dem en mail, og alle andre som det i følge Norsk lov ikke er lovelig å sende e-postmeldinger til uten et slikt samtykke“.

OnNet vil fakturere kunden med kr. 790 per påbegynte time for alt arbeid som går med på å avdekke utsendelse av spam og stoppe slik aktivitet via OnNet sine systemer og nettverk.

Masseutsendelse av mail er kun tillat via tjenesten MailOnNet. som kjører på en dedikert mailserver, men heller ikke her er det lov til å sende ut SPAM. Dvs. mail til personer som ikke har gitt sin tillatelse på forhånd til å motta slik mail.

Masseutsendelse av e-post:
Det er ikke tillatt med masseutsendelse av e-post eller nyhetsbrev via hjemmesidene som er knyttet til webhotell på OnNet sine servere. For utsendelse av flere enn 100 mail på en gang, kreves det at kunden skaffer seg tjenesten MailOnNet.

Avsender av e-post:
Det er ikke lovelig å sende ut mail med falsk navn/avsender eller adresse via OnNet sine mailservere.

Passord:
Det er ikke lov til å bruke første del av e-postadressen som passord. F.eks. er det ikke lov å bruke “post” som passord hvis kontoen heter post@onnet.no. Det er heller ikke lov til å bruke passord som “123” o.l. Dette fordi det er lett for andre å tippe dette passordet. Alle passord skal bestå av minst 5 tegn og bør inneholde både bokstaver og tall, slik at det ikke er enkelt for andre å tippe passordet til din e-post konto.

Avdekker OnNet AS at du benyttet et av passordene som er angitt over, vil OnNet AS selv bytte ditt passord uten forhåndsvarsel.

Mister du eller får mistanke om at andre kan ha fått tilgang til ditt passord, er det din plikt å logge deg inn på ditt kontrollpanel for e-post tjenestene dine og endre dette passordet.

Hvordan kan jeg lese min e-post2018-08-19T19:55:16+02:00

Når du har opprettet en e-postkonto via kontrollpanelet til ditt webhotell kan du lese e-posten som sendes til denne e-postadressen på følgende måter:

  1. WebMail – du kan logge på en nettside til ditt domene hvor du kan lese og sende e-post via din nettleser uten noen installasjon på maskinen eller telefonen.
  2. Datamaskinen – du kan sette opp e-postkontoen på en e-postklient (f.eks. Outlook) du har installert på din datamaskin og lese/sende e-posten din via dette programmet. Logg inn på kontrollpanelet og gå til e-post eller logg inn på din webmail konto for å få oppsettet du skal bruke. Du finner også informasjon om dette under fanen “Oppsett av e-post”.
  3. Mobiltelefon – du kan sette opp e-postkontoen på din mobiltelefon og lese/sende e-post via den e-postklienten som er installert på mobiltelefonen. Dette enten du har en iOS (iPhone) eller Android telefon.
Hvordan sette opp e-postkontoen på min maskin eller telefon?2018-12-20T18:22:14+02:00

Etter du har opprettet din e-postkonto gjennom ditt kontrollpanel, må du sette e-postkontoen opp på din maskin eller mobil hvis du ønsker å motta og sende e-post gjennom en e-postklient, f.eks. Outlook.

Fremgangsmåten hvordan dette gjøres er avhengig av e-postklienten (programmet) du ønsker å sette kontoen opp på.

Hvordan sette opp e-postkontoen?

Den enkleste måten å sette opp en e-postkonto på er å følge denne fremgangsmåten:

1. Logg inn på cPanel (ditt kontrollpanel) ved så skrive http://domenenavn.no/cpanel (bytt ut domenenavn.no med ditt eget domene).

2. Klikk på iconet “Email Accounts“. Du får nå opp en side hvor du kan lage nye e-postkontoer. Klikk på fanen “Email accounts”for å få opp dine eksisterende kontoer.

Klikk her på “Connect Devices”. Du får da opp flere valg.

Her her på “Set Up Mail Client”. Du får da opp en side med Auto Discovery scripts og hvordan du skal sette opp din e-postkonto manuelt. Finner du e-postprogrammet ditt i denne listen er det bare å klikke på Auto Discovery linken bak programmet. Serveren vil da laste ned en script til din maskin som vil prøve å sette opp din e-postkonto på korrekt måte på din maskin. Dette er den enkleste måten å sette opp en e-postkonto på.

YouTube videoen under viser hvordan dette gjøres:

Av privatlivshensyn trenger YouTube din tillatelse for å lastes inn. For more details, please see our Personvernerklæring.
Jeg Godtar

Hvis du allerede er fortrolig med hvordan du setter opp en e-postkonto på en e-postklient, er det bare å sette opp din e-postkonto med innstillingene under.

Benytt følgende innstillinger

Brukernavn: Hele din epostadresse

Passord: Passordet du ga e-postkontoen når du opprettet den i Kontrollpanelet

Inngående mailserver: mail.domenenavn.no (bytt ut domenenavn med ditt eget domene). Du kan også angi servernavnet i dette feltet.

Port – POP3: Port 110 hvis plain tekst eller port 995 hvis sikker pålogging (SSL)

Port – IMAP: Port 143 hvis plain tekst eller port 993 hvis sikker pålogging (SSL)

Utgående mailserver: Samme som inngående mailserver

Port – plain tekst: 25

Port – sikker pålogging (SSL): 465

Husk å huke av at min utgående mailserver krever godkjenning og velg logg på med samme brukernavn og passord som gjelder for inngående mailserver eller tast inn denne informasjonen manuelt selv.

Hvor mange meldinger kan jeg sende?2018-08-19T19:56:03+02:00

I utgangspunktet kan du sende inntil 100 e-postmeldinger per time for ditt domene totalt – ikke for hver enkelt konto. I perioder hvor mange prøver å misbruke systemet eller har klart det kan denne kapasiteten bli midlertidig begrenset for ett domene eller hele serveren. 

Skulle du trenge å sende flere meldinger må du sende en melding til post@onnet.no med ditt domene og en kort forklaring for hvorfor du trenger større utgående kvote. F.eks. hvis du har mange brukere (e-postkontoer). 

Begrensningen er satt for å unngå masseutsendelse av e-post som kan bli oppfattet som spamming og bringe serverens rykte i vannry. Trenger du en løsning for masseutsendelse av e-post kan du tegne en MailOnNet avtale som gir deg tilgang til en profesjonell løsning for nettopp dette.

Løsning på de vanligste IMAP problemer2018-08-19T22:05:14+02:00

Problem: Hvordan bytte fra POP3 til IMAP i Outlook?
Løsning: Du må slette POP3 kontoen din og sette denne kontoen opp på nytt igjen som en IMAP konto. Når du oppretter kontoen får du spørsmålet om den skal settes opp som en POP3 eller IMAP konto.

Problem: Outlook viser ikke epost-mapper utenom innboksen
Løsning: Mappene du ønsker å se må abonneres på. Gå i menyen Tools/Verktøy og deretter IMAP folders….Der kan du velge de mapper du ønsker å se.

Problem: Outlook mister forbindelsen til POP- eller IMAP-serveren
Løsning: Normalinnstillingen for Outlook gjør at programmet gir opp for raskt. Gå inn i menyen Tools (Verktøy), deretter E-mail Accounts (Epost-kontoer). Velg kontoen du skal endre på. Klikk på More Settings (Flere innstillinger) og velg arkfanen Advanced (Avansert). Sett Server Timeout (Tidsavbrudd) til maksimum.

Problem: Jeg får ikke opprette en mappe med punktum i
Løsning: IMAP-serveren vår tillater ikke mapper med punktum i navnet.

Sett opp en e-postkonto på iPhone og iPad2019-06-19T19:54:29+02:00

Følg stegene nedenfor for å sette opp din nye e-postadresse på iOS/iPhone. Vi anbefaler at du setter opp kontoen som en IMAP konto, spesielt når du skal bruke din e-postadresse på flere enheter.

1. Gå til «Innstillinger» på din enhet.

2. Velg “Kontoer og passord”.

ios-innstillinger

3. Velg «Legg til konto».

ios - ny konto

4. Velg «Annen» i dette bildet.

5. Velg «Legg til e-postkonto».

6. Skriv inn ditt navn, din fulle e-postadresse og ditt passord. E-postadresse og passord er det du har valgt i ditt kontrollpanel oss. I «Beskrivelse» kan du skrive det du vil. Trykk «Neste».

ios-konto

7. Velg IMAP som kontotype øverst. Skriv inn innkommende e-posttjener og utgående e-posttjener. Begge disse skal være mail.domenenavn.no. Bytt ut domenenavn.no med ditt eget domene. Skriv også inn ditt brukernavn (e-postadressen) og passord for både innkommende og utgående tjener. Trykk «Neste».

OBS: Du MÅ skrive inn brukernavn og passord selv om det står «valgfritt» i feltene.

ios-kontooppsett

Hvordan lese min e-post med WebMail?2018-08-19T19:58:56+02:00

WebMail er en nettside du kan logge på med en nettleser for å lese og sende e-post.

Hvis du har et Linux webhotell skriver du http://dittdomene.no/webmail eller http://webmail.dittdomene.no hvis du har et Windows webhotell. Bytt ut dittdomene.no med ditt eget domene. F.eks. onnet.no/webmail hvis ditt domene er onnet.no for å få logge inn på din WebMail konto.

Logg inn med din e-postadresse og passordet til denne e-postkontoen. Brukernavnet er i denne sammenheng det samme som hele din e-postadresse. Passordet er det du satt når du opprettet din e-postkonto via kontrollpanelet.

Har du et Linux webhotell kommer du først til en side hvor du kan velge mellom 3 ulike WebMail klienter. Velg en av dem ved å klikke på logoen. Du blir nå logget inn på WebMail grensesnittet til den valgte WebMail klienten. Etter innloggingen får du opp alle din meldinger i din innboks.

YouTube videoen under viser hvordan du leser og sender e-post via ditt WebMail grensesnitt på våre Linux webhotell.

Av privatlivshensyn trenger YouTube din tillatelse for å lastes inn. For more details, please see our Personvernerklæring.
Jeg Godtar
Hvordan logge inn på min webmail konto?2018-08-20T12:53:50+02:00

Skriv http://dittdomene.no/webmail hvis du har et Linux webhotell eller http://webmail.dittdomene.no/ hvis du har et Windows webhotell for å komme til innloggingssiden til din WebMail konto. Bytt ut dittdomene.no med ditt domenenavn.

Logg inn her med din e-postadresse som brukernavn og passordet du satte på e-postkontoen når du opprettet kontoen. Husker du ikke passordet må du logge inn på kontrollpanelet til domene for å resette passordet.

 

Mottakeren får ikke vedleggene jeg sender eller jeg får ikke dem de sender2018-08-19T22:07:23+02:00

Det er ingen begrensninger for hvilke eller hvor store vedlegg du kan sende i en melding på serveren, bortsett fra at filen ikke kan være en virus-fil. Alle inngående og utgående meldinger går igjennom ClaimAV virusscann for å unngå spredning av virus.

Får dem du sender mail med vedlegg i ikke vedleggene du sender skyldes det at de er blitt fjernet av sikkerhetsmessige hensyn av mailserveren til dem du sender til. Med andre ord ikke av vår mailserver, men av mottakerens.

Dette skjer normalt fordi mailserveren finner at du sender et en kjørbar fil eller et filformat de ikke stoler på. For å unngå at dette skjer lønner det seg alltid å pakke filen med et pakkeprogram, f.eks. gratisprogrammet WinZip, og sende vedleggene som en zip-fil. Slike “Backup” formater tillates alltid siden de ikke kan kjøres. Det samme gjelder hvis du skulle ha problemer med å motta bestemte vedlegg som sendes til deg. Be avsenderen sende dem som en zip-fil e.l.

Sett opp en e-postkonto i Mail for macOS Sierra2019-06-19T19:53:42+02:00

Følg stegene nedenfor for å sette opp din nye e-postadresse i Mail for macOS Sierra. Vi anbefaler IMAP at du setter opp kontoen din som en IMAP konto, spesielt når du skal bruke din e-postadresse på flere enheter.

1. Når du åpner programmet Mail, velg «Annen Mail-konto» og klikk «Fortsett».

2. Skriv inn ditt navn, din e-postadresse og ditt passord. E-postadresse og passord er det du har valgt i ditt kontrollpanel hos oss.

3. Sørg for at e-postadresse og brukernavn er riktig. Disse skal være like! Velg kontotype «IMAP» og skriv inn følgende som både innkommende og utgående e-posttjener: mail.domenenavn.no. Bytt ut domenenavn.no med ditt eget domene.

Velg deretter «Logg på»

4. Tilkoblingen skal nå være i orden. Du kan markere at du vil bruke «Mail» med denne kontoen og klikke «Ferdig».

5. Sjekk nå at kontooppsettet har blitt riktig: Klikk på den nye kontoen din i lista til venstre og klikk fanen «Tjenerinnstillinger». Sørg for at informasjonen er helt lik som på bildet nedenfor (med unntak av brukernavnet og passordet). Det er veldig viktig at du fjerner krysset på «Administrer tilkoblingsinnstillinger automatisk» under både innkommende og utgående tjener. «Bruk TLS/SSL» skal også være aktivert på begge disse. Hvis du gjør noen endringer: Klikk «Arkiver», så lagres endringene.

Gratulerer! Kontoen er nå klar til bruk!

Sett opp en e-postkonto i Thunderbird2019-06-19T19:52:57+02:00

Benytt denne fremgangsmåten for å sette opp din e-postkonto i Thunderbird.

Velg Account Settings fra Tools-menyen.

Klikk på Add Mail Account-knappen i nedre venstre hjørne av vinduet.

Skriv inn Navn, mailadresse og Passord.

Your Name vil være navnet som vises når noen mottar meldinger som sendes via Thunderbird.

Email Address er e-postadressen din som er opprettet i kontrollpanelet ditt. I dette eksempelet bruker vi mail@example.com hvor example.com erstattes med ditt eget domenenavn.

Password er passordet som du valgte for e-postkontoen i Kontrollpanelet

Thunderbird vil nå søke etter innstillingene for din e-postkonto. Klikk på Stop og så på Manual Config for å avbryte den automatiske oppsettingen.

Som vertsnavn i Incoming skriv mail.dittdomene.no (bytt ut dittdomene.no med ditt eget domenenavn) og port 993. VelgSSL/TLS og Normal Password.

Som vertsnavn i Outgoing skriv mail.dittdomene.no (bytt ut dittdomene.no med ditt eget domenenavn og port 465. Velg SSL/TLS og Normal Password.

Username skriver du din e-postadresse. Og så klikk på Create Account.

Klikk på OK for å fullføre.

 

DKIM (Domain Keys) og SPF-record2019-07-18T23:51:22+02:00

DKIM og SPF-recorden er to anti-spam teknikker vi anbefaler at du aktiviserer. Default er de aktivisert når du bestiller et webhotell hos OnNet, men det er mulig å slå av disse anti-spam teknikkene via cPanel ved å klikke på ikonet “Email Deliverability“.

DKIM

DKIM er en forkortelse for DomainKeys Identified Mail. En e-postautentiseringsmetode utviklet for å oppdage forfalskede avsenderadresser i e-postadresser ( e-postspoofing ), en teknikk som ofte brukes i phishing og email spam .

DKIM er en anti-spam funksjon du kan aktivisere på samme side som du aktiviserer SPF-recorden for domene. Dvs. på Email Deliverability siden.

DKIM er en nøkkel som skal sikre at epostmeldingen kommer fra deg og at den ikke er modifisert av andre etter at den ble sendt av deg.

Når DKIM blir aktivisert gjennom Email Deliverability blir det opprettet en TXT-record i sonefilen til ditt domene. Se eksemplet under:

dkim

For å deaktivisere DKIM må du slette recorden som heter default_domainkey.(ditt domene). Dette gjøres via cPanel ved å gå til Zone Editor (DNS Editor)

SPF-record

En SPF-record er en forkortelse for Sender Policy Framework. En anti-spam standard som gjør det mulig for domene eier å legge inn en SPF-record i sonefilen til domene som forteller hvilke mailservere og IP-adresser som skal ha lov til å sende e-post på vegne av et domene. Standarden er definert i RFC 4408 , og avklart av RFC 7208.  SPF-protokollen brukes idag som en standardmetode for å bekjempe spam og brukes også i DMARC-spesifikasjonen.

SPF-recorden legges inn i domenets sonefil i form av en TXT-record. Et eksempel på SPF-record ser du under.

spf

Hvilken effekt har en SPF-post?

Noen e-postmottakere krever streng SPF. Har domene ditt ikke en SPF-record kan e-posten din merkes som spam eller bli avvist. Det samme blir resultatet hvis e-posten sendes via en uautorisert e-postserver. Å ha en riktig opprettet SPF-record forbedrer dermed epostleveransen og bidra til å beskytte domenet mot ondsinnede e-postmeldinger sendt på vegne av domenet ditt.

Hvordan lage eller endre en SPF-record?

SPF-recorden lager du i cPanel ved å klikke på “Email Deliverability” ikonet. Her klikker du på “Customize” linken under SPF-seksjonen for å definere din egen SPF-record.

Her kan du angi hvilke MX-host og IP-adresser som skal ha lov til å sende e-post på vegne av domene. Før du avslutter må du bestemme deg for hvor streng denne SPF-recorden skal være. 

Dette legges til i slutten av oppføringen, på disse måtene:

?all = E-poster med feil e-postserver kan fortsatt gå igjennom.

~all = E-poster med feil e-postserver blir mest sannsynlig stoppet av mottakersystemet og blir merket som spam.

-all = E-poster med feil e-postserver vil bli avvist av mottakersystemet.

 

DMARC record2019-07-18T23:50:44+02:00

For å komme i gang med DMARC, må du ha publisert en SPF og DKIM-record til ditt domene. Klikk her for å se hvordan dette gjøres.

Når SPF- og DKIM-recordene er på plass, kan du konfigurere DMARC ved å legge til retningslinjer i ditt domenes TXT-poster (på samme måte som du publiserte SPF og DKIM-poster). Hvordan DMARC prosessen vil fungere kan forenklet illustreres slik:

DMARC

DMARC-retningslinjer

Når du bruker DMARC, kan du sette opp en policy for å definere hvordan mottakerne skal håndtere e-postmeldinger som mislykkes i DMARC-kontrollene.

Du kan velge en av disse 3 DMARC-retningslinjene:

  • ingen: Bare følg resultatene, og ikke ta konkrete tiltak for feilmeldinger. Bruk denne policyen til å begynne å samle DMARC-rapporter og analysere dataene i disse rapportene.
  • karantene: Sett meldingene som mislykkes i DMARC-kontrollene i karantene. Dette betyr for det meste at mottakere vil plassere disse meldingene i søppelmappen.
  • avvis: Avvis alle meldinger som mislykkes i DMARC-kontrollene. Mottakerne skal gjøre dette ‘på SMTP-nivå’, som betyr at meldingene vil sprette direkte i sendingsprosessen.

DMARC-analyzer

Vanlige merker brukt i DMARC TXT-poster:

TagNavn    Hensikt Eksempel
v              nødvendig Protokollversjon v = DMARC1
p nødvendig Protokoll for domene p = karantene
pct valgfri % av meldingen utsatt for filtrering pct = 20
rua valgfri Rapportering UTI av samlet rapport rua = mailto: postmstr@domain.com
sp valgfri Policy for underdomener i domenet sp = r
aspf valgfri Justeringsmodus for SPF aspf = r 

Daglig rapport

Når DMARC recorden er satt opp vil du motta rapportene i XML-format. Rapporten sendes til den e-postadressen du angir når du setter opp DMARC recorden i sonefilen. Hvor ofte du mottar rapporten angir du når du definerer DMARC recorden. Rapporten gir deg tilbakemelding IP-adresser som har blitt brukt til å sendt ut e-post på domenet ditt. Dette bidrar til å bestemme hvilke kilder som er gyldige eller ikke. Som et resultat, bidrar dette til en mer effektiv distribusjon av SPF og DKIM-postene.

Disse rapportene er det viktig å overvåke slik at du ser hvor problemene eventuelt ligger og får ideer om hvordan du bør justere din DKIM, SPF og DMARC record.

Hvordan sette opp en DMARC record?

Logg inn på cPanel og klikk på ikonet “Zone Editor” for å redigere sonefilen til ditt domene.

dns-editor

Velg her “Behandle” for å få opp alle recordene til domene.

dns-editor

Klikk så på “Legg til post” og velg “DMARC Record”

legg-til-record

Dette vil gi den en tom DMARC record som ser slik ut:

dmarc

Policy: Det anbefales at du starter med å sette opp en “ingen” policy til du får erfaring med bruk av DMARC og sørget for at alle gyldige IP-adresser og MX-hoster er lagt inn i SPF-recorden. Deretter velger du en “karantene” policy før du til slutt velger en “avvis” policy når du har fått erfaring med bruken av denne recorden.

Klikk på “Optional Parameters” for å få opp flere valg.

Velg hvordan DKIM og SPF feil skal behandles og hvor rapporten skal sendes. Her angir e-postadresse for en samlerapport og feilsendinger. E-postadressen angir du i mailto: format. F.eks. mailto: post@onnet.no hvis rapporten skal sendes til post@onnet.no. 

Klikk til slutt på “Legg til post” for å lagre DMARC recorden i sonefilen til domene.

Mer info

For ytterligere referanse, kan du gå til: 

Sett opp e-postkonto i Microsoft Outlook 20162019-06-19T19:48:42+02:00

Følg denne guiden for å sette opp e-postkontoen din med IMAP I Outlook 2016.

Steg 1 – Åpne Outlook og klikk på Fil

Åpne Outlook på maskinen og klikk på Fil øverst til venstre.

Steg 2 – Klikk på Legg til konto

Klikk på Legg til konto for å komme i gang.

Steg 3 – Skriv inn e-postadressen din

Skriv inn e-postadressen du vil legge til og klikk på Koble til.

Steg 4 – Koble til kontoen din

Outlook finner automatisk riktige serverinnstillinger, klikk på Koble til for å fortsette.

Sjekk at det står “mail.dittdomene.no” (bytt ut dittdomene.no med ditt eget domenenavn) som inngående og utgående mailserver.

Steg 5 – Skriv inn passordet ditt

Skriv inn passordet ditt, dette er samme passord som du bruker til å logge på webmail. Klikk på OK for å fortsette.

Steg 6 – Lukke automatisk oppsett

Klikk på OK for å fullføre oppsettet.

Steg 7 – Klikk på Fil igjen

E-postkontoen din er nå satt opp, men du må legge til en ekstra innstilling for å sørge for at all e-post blir levert til riktig mappe.

Klikk på Fil igjen.

Steg 8 – Klikk på Kontoinnstillinger

Klikk på Kontoinnstillinger.

Steg 9 – Klikk på Endre

Velg kontoen du akkurat har satt opp og klikk på Endre i menyen like over den.

Steg 10 – Klikke Flere innstillinger…

Klikk på Flere innstillinger … nederst til høyre.

Steg 11 – Angi bane til rotmappe

  1. Klikk på fanebladet Avansert.
  2. Skriv inn INBOX som Bane til rotmappe, husk store bokstaver.
  3. Klikk på OK for å lagre innstillingene.

Steg 12 – Teste kontoinnstillingene

Klikk på Neste for å fortsette.
Outlook tester nå kontoinnstillingene ved å forsøke å sende en testmelding. Klikk på Lukk når testene er ferdig.

Steg 13 – Du er ferdig!

Klikk på Fullfør for å gå til innboksen. Du kan nå se alle mappene på samme nivå som innboksen.

 

Sett opp en e-postkonto i Windows 10 Mail2019-06-19T19:52:03+02:00

Følg denne fremgangsmåten for å sette opp e-postkontoen din i Windows 10 Mail med IMAP.

Steg 1 – Åpne Windows 10 Mail og klikk på Kom i gang

Merk: Hvis du tidligere har satt opp en konto i Windows 10 Mail, klikker du på Kontoer øverst i det venstre hjørnet.
Klikk på Legg til konto til høyre på skjermen.

Steg 2 – Klikk på + Legg til konto

Steg 3 – Klikk Annen konto (POP, IMAP)

Steg 4 – Oppgi kontoopplysningene og klikk på Logg på

Du må oppgi følgende opplysninger:

  • Den fullstendige e-postadressen for kontoen du vil sette opp.
  • Navnet som skal vises som sender.
  • Passordet for denne kontoen, samme passord som du bruker for å logge på Webmail.

Steg 5 – Ferdig!

Det var alt – kontoen din er nå satt opp. Klikk på Fullført og deretter Klar til å sette i gang for å åpne innboksen

Hvilken anti-spam og virus beskyttelse har jeg?2018-08-19T21:45:36+02:00

Alle våre webhotell har følgende anti-apam beskyttelse.

ClaimAV

Alle inngående og utgående e-postmeldinger blir skannet av ClaimAV som er verdens mest brukte anti-virus for virus på servernivå. Dette for å unngå spredning av virus og malware.

RBL

Alle inngående meldinger blir sjekket mot de 5 største og anerkjente RBL-listene i verden slik at alle kjente spammere blir umiddelbart blokkert

SpamAssign

Før en inngående e-postmelding blir levert din innboks blir meldingen sjekket av SpamAssign – verdens mest brukte anti-spam program. SpamAssign er satt default til en relativ konservativt nivå. Skulle du oppleve å få mye spam må du logge deg inn på Kontrollpanelet for tjenestene (webhotellet) og klikke på SpamAssign symbolet for å sette SpamAssign til en høyere verdi. Jo høyere verdi du velger, jo mer blokkerer du.

Skulle du oppleve at mail andre sender til deg må du redusere tallet til et lavere nivå idag for å øke toleransegrensen. 

Sett opp en e-postkonto i Microsoft Outlook 20132019-06-19T21:17:30+02:00

Åpne Outlook og velg File.

Klikk på Add Account.

Kryss av for Manual setup or additional server types og klikk på Next.

Velg POP or IMAP og klikk på Next

Skriv inn ditt navn i Your Name og e-postadresse i E-mail Address.
Velg IMAP som kontotype.
Oppgi mail.dittdomene.no (bytt ut dittdomene.no med ditt eget domenenavn) som Incoming mail server (IMAP).
Oppgi mail.dittdomene.no (bytt ut dittdomene.no med ditt eget domenenavn) som Outgoing mail server (SMTP).
I feltet Logon Information skriver du inn din e-postadresse som User Name og ditt passord som du opprettet i kontrollpanelet i password.
Klikk på More Settings.

Velg Outgoing Server og kryss av for My outgoing server (SMTP) requires authentication.

Velg Advanced.
For Incoming server (IMAP) skriv inn 993 og velg SSL.
For Outgoing server (SMTP) skriv inn 465 og velg SSL.
For Root folder path skriv ordet INBOX med store bokstaver.
Klikk på OK og deretter Next.

Klikk på Close.

Du har nå satt opp kontoen din i Microsoft Outlook 2013. Klikk på Finish.

Sett opp e-postkonto i Outlook Express2019-06-19T20:34:37+02:00

Følg denne fremgangsmåten for å sette opp en e-postkonto i Outlook Express.

Åpne Outlook Express og velg Tools/Verktøy. Klikk Accounts/Kontoer.

Klikk Add/Legg til og velgMail account/ E-postkonto.

Tast inn Name/Visningsnavn (dette vil bli vist til mottaker når du sender en e-post).

Tast inn E-mail address/mailaddressen din, som du har laget i kontrollpanelet, og klikk deretter Next/Neste.

Velg IMAP som din kontotype.

For incoming mail (IMAP), tast inn mail.dittdomene.no (bytt ut dittdomene.no med ditt eget domenenavn).

For SMTP-server, tast inn mail.dittdomene.no (bytt ut dittdomene.no med ditt eget domenenavn) og klikk på Next.

Tast inn e-postadressen og passordet du laget i kontrollpanelet og klikk Next/Neste.

Klikk Finish/Fullfør for å fullføre setupen.

Konfigurasjonen av SMTP-serveren i Outlook Express

Følg disse instruksene dersom du ønsker å bruke OnNet sin SMTP-server.

Marker e-postkontoen i listen og klikk Egenskaper.

Velg Servere-fanen.

Kryss av på Min server krever godkjenning dersom dette ikke allerede er krysset av for.

Velg Avansert-fanen.

Outgoing mail (SMTP) (utgående post) taster du inn 465 og velger This server requires a secure connection (SSL). I Incoming mail (IMAP) (innkommende post) tast inn 993 og velg SSL.

Klikk OK.

 

 

Sett opp e-postkonto på Android enhet2019-06-20T17:30:36+02:00

Benytt denne fremgangsmåten for å sette opp en e-postkonto på en Android enhet.

Steg 1 – Åpne e-postappen

Start med å åpne e-postappen på Android-enheten din.

Steg 2 – Trykk på Legg til ny konto

Trykk på Legg til ny konto.

Merk: Hvis du allerede har satt opp en annen konto, trykker du på menyen øverst til venstre, deretter tannhjulikonet og til slutt Legg til konto.

Steg 3 – Skriv inn e-postadresse og passord

  1. Skriv inn e-postkontoen du vil sette opp.
  2. Skriv inn passordet, det samme som du bruker til Webmail.
  3. Trykk på Logg inn.

Steg 4 – Ferdig!

Det var alt! Kontoen din er nå satt opp og e-post og mapper blir synkronisert.

POP3 eller IMAP?2019-06-19T19:57:59+02:00

La oss starte med å forklare forskjellen mellom en POP3 og en IMAP konto.

POP3

POP3 var den første standarden for mottak av innkommende e-post, og er en standard som støttes av alle mailservere og epostklienter (programmer for å motta og sende epost). Setter du opp ditt e-postprogram (epostklient) til å motta e-post via POP3 standarden, vil e-postprogrammet logge seg på mailserveren og laste ned alle e-postmeldingene programmet finner på mailserveren til din maskin. Etter at e-posten er lastet ned slettes den på mailserveren, slik at denne kontoen aldri går full. Setter du opp kontoen din som en POP3 konto blir all mail lagret lokalt på din egen datamaskin og ikke på serveren. Du må dermed selv sørge for å ha backup rutiner for å ikke miste disse meldingene, og du kan ikke få tilgang til disse meldingene fra andre enheter. F.eks. fra din telefon, hvis meldingen allerede er lastet ned til din datamaskin.

IMAP

IMAP er en nyere standard, og skiller seg ut fra POP3 ved at den ikke laster ned epostmeldingene fra mailserveren. IMAP leser meldingene direkte på mailserveren og all mail blir liggende på mailserveren. Dette er en fordel for dem som deler mailen med flere eller som ønsker å få tilgang til mailen sin fra flere forskjellige maskiner. Bakdelen med denne standarden er at mailboksen din kan gå full. Du må da slette mail eller øke maksimum lagringskapasitet på din e-postkonto.

Anbefaling

Om du velger å sette opp e-postkontoen din som en POP3 eller IMAP blir dermed et spørsmål om du ønsker å dele din e-post med flere eller om du har behov for å lese den fra flere forskjellige maskiner.

Kan jeg skifte fra IMAP til POP3 eller motsatt?

Ja, du ka når som helst bytte mellom disse standardene. Det er bare å gå inn i oppsettet av epostkontoen på din maskin og endre kontoinstillingene fra POP3 til IMAP eller motsatt.

Husk bare at de meldingene du allerede har lastet ned via POP3 ikke blir lastet opp igjen til serveren hvis du bytter til IMAP. De blir for alltid liggende på maskinen din, da de allerede er lastet ned. Motsatt blir effekten hvis du bytter innstillingene fra IMAP til POP3. Bytter du til POP3 blir ikke bare nye meldinger lastet ned. Alle meldingene som ligger på mailserveren blir da automatisk lastet ned ved første pålogging.

Hvilke porter skal jeg bruke?2019-06-19T19:57:01+02:00

Angir du ikke korrekt port numre på oppsettet av din e-postklient på din maskin eller telefon får du ikke sendt eller mottatt e-postmeldingene dine. Sjekk derfor hvilke port numre du bruker hvis du har problemer med å sende eller motta e-post.

Hvilke port numre du skal bruke er avhengig av om du setter kontoen opp med plain tekst (ukryptert linje) eller med sikker pålogging (SSL), og avhengig av om du velger å bruke POP3 eller IMAP protokollen til å motta e-posten med.

POP3

  • Usikker pålogging (Plain text): Port 110
  • Sikker pålogging (SSL): Port 995

IMAP

  • Usikker pålogging (Plain text): Port 143
  • Sikker pålogging (SSL): Port 993

SMTP

  • Usikker pålogging (Plain text): Port 25
  • Sikker pålogging (SSL): Port 465
Hvordan sette opp en auto responer eller feriemelding?2019-06-19T19:58:53+02:00

En autoresponder er en e-postmelding som automatisk blir sendt av mailserveren til alle som sender deg en e-postmelding.

Autorespondere kalles også ofte for feriemeldinger, da de ofte brukes til å fortelle folk som sender en mail til en e-postadresse at eieren av e-postadressen er syk eller er på ferie. En praktisk funksjon for å informere folk om at man ikke er tilstede for øyeblikket.

Fremgangsmåten for å sette opp disse meldingene er litt forskjellig fra våre Linux til Windows webhotell.

Linux webhotell (cPanel)

Fremgangsmåten for å gjøre dette gjennom cPanel (Linux webhotell) er denne:

  • Logg inn på cPanel ved å skrive http://dittdomene.no/cpanel (bytt ut dittdomene.no med ditt eget domenenavn)
  • Klikk på iconet “Auto responder” i hovedmenyen.
  • Klikk på knappen “Add Auto Responder”
  • Fyll ut alle feltene og klikk “Create/Modify Auto Responder” for å lagre Auto Responderen du nettopp har satt opp.

Etter at dette er gjort vil alle som sender en e-postmelding til denne kontoen automatisk få en e-post fra deg med den beskjeden du anga i din auto responder. YouTube videoen under viser hvordan du setter opp en Auto Responder gjennom cPanel.

Av privatlivshensyn trenger YouTube din tillatelse for å lastes inn. For more details, please see our Personvernerklæring.
Jeg Godtar

Windows webhotell (Plesk)

  • Logg på ditt kontrollpanel og klikk på menyvalget “Domene” etter innlogging for å få opp tjenestene til domene.
  • Klikk på fanen “Epost” og klikk på knappen “Opprett epostkontoen”.
  • Klikk til slutt på fanen “Autosvar” for å sette opp din feriemelding eller automatiske svar til alle som sender en melding til denne kontoen.
Endre server innstillingene i Microsoft Outlook 2016?2019-06-19T21:50:47+02:00

Microsoft har endret stedet der du kan se og redigere server-innstillingene for eksisterende e-postkontoer i Outlook 2016. I denne veiledningen viser vi deg hvor du nå kan finne dem.

Steg 1 – Åpne kontrollpanelet i Windows

  1. Klikk på søkeikonet i oppgavelinjen og skriv “Kontrollpanel”.
  2. Åpne Kontrollpanel (Skrivebordsapp).

Steg 2 – Klikk på E-post (Microsoft Outlook 2016)

  1. Sorter Windows Kontrollpanel etter Store ikoner.
  2. Klikk E-post (Microsoft Outlook 2016).

Steg 3 – Klikk på E-postkontoer …

Klikk E-postkontoer… i vinduet som åpnes.

Steg 4 – Velg en e-postkonto og klikk Endre

  1. Velg den e-postkontoen du ønsker å justere innstillingene for.
  2. Klikk Endre i menyen rett over.

Steg 5 – Velg innkommende og utgående server og brukernavn

Se om innstillingene er korrekte:

  • Kontotype: IMAP (kan også være POP, men vi anbefaler IMAP)
  • Innkommende server: mail.dittdomene.no (bytt ut dittdomene.no med ditt eget domenenavn)
  • Utgående server: mail.dittdomene.no (bytt ut dittdomene.no med ditt eget domenenavn)
  • Brukernavn: din e-postadresse
  • Passord: den du også bruker for nettbasert e-post.

Steg 6 – Gå til Flere Innstillinger…

Klikk Flere Innstillinger …

Steg 7 – Velg ytterligere innstillinger for utgående server

  1. Klikk på fanen Utgående Server.
  2. Sørg for at det er krysset av for “Min utgående server (SMTP) krever godkjenning“.
  3. Bruk de samme innstillingene som for min innkommende e-post-server” må være valgt.

Steg 8 – Velg bane for porter, kryptering og rotmappe

  1. Klikk på fanen Avansert.
  2. Check if you are using the correct ports and encryption. The default settings are:
    • Innkommende server (IMAP) – port 993 – kryptering SSL/TLS
    • Utgående server (SMTP) – port 465 – kryptering SSL/TLS
  3. Sjekk om du har angitt INBOX (med store bokstaver) som bane for Rotmappe.
  4. Klikk OK.

Obs: Hvis du bruker kontotypen POP må du bruke port 995 for innkommende server med SSL/TLS-kryptering.

Steg 9 – Lagre innstillinger

  1. Klikk Neste for å fortsette.
  2. Outlook vil nå teste kontoinnstillingene. Klikk Lukk når det er fullført.
  3. Klikk Avslutt for å fullføre installasjonen.

 

Klikk her hvis du trenger brukerstøtte!

Fyll ut skjema under hvis du allerede er kunde og trenger brukerstøtte til dit domene og/eller webhotell.

    Domene

    Hva har du problemer med?

    Beskriv problemet

    Hva har du selv gjort for å løse problemet?

    Problem URL/referanse

    Vedlegg

    Ditt navn

    Din e-postadresse

    Gå til toppen