Hvorfor er domene så viktig?

Siden domene er et navn som forteller omverden hvem du er og hvor folk finner deg er ditt domene i dag blitt viktigere enn ditt telefonnummer og navn. Av den grunn er ditt valg av domene kritisk, da valget avgjør din identitet på nettet i folks bevissthet. Domene er også den viktigste enkeltfaktoren Google vurderer når de skal avgjøre en nettside sin rangering i søkeresultatene til Google. Bruk derfor mye tid på nettopp denne jobben.

Problemet i denne sammenheng er at det domene du aller helst ønsker deg normalt er opptatt allerede. Du må derfor være kreativ for å finne et domene som er ledig og som samtidig gir deg den ønskede identiteten på Internett.

Legg vekt på å velge et domene som er kort, lett å huske og skrive. Trenger du hjelp kan du kontakte oss. Vi har bistått våre kunder med valg av domene i over 25 år nå.

Hva er et domene?

Et domene er din identitet på Internett i form av et unikt navn som gjør om en IP-adresse til et navn som forhåpentligvis er lett å huske og skrive, f.eks. onnet.no. Domene må ha minst 2 tegn, men kan heller ikke være lengre enn 63 tegn. Jo kortere domene er, jo lettere er det å huske og skrive det. Domene kan bestå av bokstaver, tall og bindestrek. Spesialtegn og mellomrom kan ikke benyttes. 

Hvilket domene bør du velge?

Under gjengir vi noen punkter du MÅ tenke igjennom før du velger et domene for å være sikker på at du ender opp med riktige domene for deg og din virksomhet.

Foretaksnavn som domene

De fleste foretak velger sitt foretaksnavn (f.eks. onnet.no) eller en forkortelse av det som sitt hoved domene (f.eks. sas.no). Dette for å kunne bygge videre på allerede investert markedsinnsats ved å sørge for at domene og nettsidene støtter opp under selskapets øvrige kommunikasjonsvirkemidler. For de fleste vil dette være det naturlige domenenavnet.

Produkter og tjenester (varemerker) som domene

Siden de fleste bedrifter lever av å selge produkter og tjenester som markedsføres under andre navn enn selskapets foretaksnavn (f.eks. «Solo», «Farris»og «japp»), bør du samtidig sikre deg rettighetene til alle de domener som er egnet til å beskrive og/eller identifisere dine produktene og tjenestene (varemerkene) på Internett. Kjenner folk flest deg på grunn av produktnavnet du selger istedenfor virksomhetsnavnet bør du velge produktnavnet som ditt hoveddomene.

Søkeord som domene

I bransjer med ekstremt høy konkurranse og hvor Internett er en viktig markedsføringskanal er det ofte vanskelig å få en førsteside plassering i Google på de søkeordene som det er viktig å bli funnet på for selskapet. Siden domene er det viktigste enkeltkriteriet Google legger vekt på når de skal rangere søkeresultatene, kan det ofte være en god ide å sikre seg domene varianten av det søkeordet man har vanskeligheter med å få en førsteside plassering på. Registrer derfor alle ledige nøkkelord som er viktig for din virksomhet. Med nøkkelord menes ord og uttrykk folk vil finne på å søke etter i Google og de andre søkemotorene når de leter etter noe du har å tilby dem.

Eksempel:
Selger du klokker eller er en gullsmed, er det få domener som er mer egnet enn klokker.com og klokker.no for en klokkeselger og gullsmed.no og gullsmed.com for gullsmeden. Domene er lette å huske og beskriver hva du holder på med. Sjekk alle naturlige assosiasjoner til ditt virksomhetsfelt og registrer alle ledige domene. Tenk i denne sammenheng på hvilke ord og uttrykk søkerne på Internett vil søke på for å finne det du har å tilby. Driver du f.eks. med bilutleie, gjelder det å sikre seg domenene bilutleie.no, bil-utleie.no, leiebil.no, leiebiler.no, utleie-bil.no og lignende søkeord som kan være viktige.

Velg et domene som er på under 12 tegn

Selv om et domene kan bestå av inntil 63 tegn, anbefaler vi ikke dette. Jo lengre domene er, jo vanskeligere er det å huske og skrive det. Prøv derfor å hold domene på under 12 tegn. Har du et svært langt foretaksnavn bør du bruke en forkortelse for det, slik «Scandinavian Airline System» (SAS.no) har gjort. Husk bare at det ikke er mulig å bruke punktum (.) mellom bokstavene og tallene, og at domene må minst bestå av to tegn. Det ideelle er mellom 2-8 tegn.

Nordiske tegn og spesialtegn i domenenavnet

Hver forsiktig med bruk av domener med nordiske tegn. Det vil si domener som inneholder bokstavene æ, ø eller å. Slike bokstaver kan ikke brukes i epostadresser, og kun nettlesere med norsk tegnsett kan slå opp domene med nordiske tegn. Velger du et domene med æ, ø eller å i navnet, bør du samtidig bestille et domene uten dette nordiske tegnet, og sette begge domenene opp til å peke til samme side. På den måten får alle brukere som ikke har et norsk tegnsett et alternativ.

Inneholder firmanavnet spesialtegnene _, %, #, «, @ eller &, må også disse byttes ut. Det er kun tillatt å bruke bokstaver, tall og bindestrek (-) i et domenenavn.

Hver forsiktig med tallerstatninger

Gå ikke i fristelsen for å bruke tall eller bokstaver som erstatning for ord. Foretaket «To You From Us AS» valgte f.eks. domene «2UFU.no». Selv om dette er et kort domene, er det også et dårlig domene. Hvis du hører dette domene på radioen og prøver deretter å skrive det i nettleseren din, hvor mange tror du klarer å skrive det riktig. Mindre enn 10%. Resten skriver «toyoufromus.no», «to-you-from-us.no» eller en eller annen kombinasjon. Resultatet for dette firmaet ble at de måtte kjøpe opp alle variantene av dette domene og peke alle disse variantene til domene «2ufu.no». Dette er selvfølgelig fult mulig men koster unødvendig med penger og forutsetter at alle disse variantene er ledige, noe som sjelden er tilfellet.

Unngå forveksling, feilstavelser og forbudte domener

Unngå at andre prøver å sko seg på ditt navn og rykte. Registrer derfor alle domener som er forveksling lik ditt domene, så unngår du at noen kan prøve å gjøre dette.

Registrer samtidig alle forskjellige stavemåter av ditt domene. Spesielt viktig er dette hvis du har et sammensatt ord, da trenger du gjerne et domene med bindestrek og et uten. Til slutt må du ikke glemme å registrer de vanligste skrivefeilene av ditt domene. F.eks. har OnNet AS domenet onnet.no som sitt hoveddomene, men for å unngå feilskrift har vi også domenene onnett.no og on-net.no.

Husk også at noen domene kan ikke registreres. Reglene for hvilke varierer fra gTLD til ccTLD. 

Hvilket topp-domene bør du velge til domene?

Når du har bestemt deg for hvilket navn du ønsker å registrere som ditt domene er neste utfordring å bestemme seg for hvilket topp-domene du skal knytte til dette navnet.

Hvert land har hvert sitt topp-domene, f.eks. er .no en forkortelse for Norge. I tillegg har vi en rekk internasjonale topp-domener som f.eks. .com, .net og .org. Disse er ikke knyttet opp mot et enkelt land. De er derfor velegnet for produkter og tjenester som ikke er geografisk knyttet til til et bestemt land.

Er målgruppen din utelukkende nordmenn bør du velge et .no domene, da dette rangerer høyest i søkemotorene blant nordmenn som søker i Google og er det domene nordmenn først og fremst tenker på når de skal søke etter noe i Norge.

Er målgruppen din en flernasjonal målgruppe bør du velge et internasjonalt domene. Kanskje i kombinasjon med de nasjonale topp-domenene for de landene du betjener. 

Her er hovedreglene:

  • Kjøp eget navn med alle nasjonale endelser der du nå har virksomhet, eller der du antar at du vil ha virksomhet i løpet av kommende 10-15 år. Øvrige lands domener behøver du ikke å kjøpe.
  • Kjøp .org varianten hvis du ikke allerede har domene og det er ledig. De rangerer høyere enn andre internasjonale domener. Er du en organisasjon er .org et must.
  • Ikke bare parker domenene, men pek dem inn til relevant informasjon på din hovedside. Husk å bruke 301-redirect.
  • Ikke kjøp domene på ikke-nasjonale toppdomener som .biz, .tv eller .as. Nettsteder på disse toppdomenene rangeres ikke godt på Google og andre søkemotorer, fordi så mange useriøse sider bor der.

Flerspråkelige nettsteder

Har du et flerspråklig nettsted må du bestemme deg om hvordan du skal dele opp de ulike språkene på ulike domener, sup-domener eller kataloger. Det ideelle er normalt å bruke .com som den engelske versjonen av nettstedet og så bruke nasjonale topp-domener for de øvrige språkene. Dvs. ,no for den norske versjonen, .dk for den danske, .de for den tyske osv. Problemet med dette er at ikke alle publiseringsløsninger støtter oppsplitting av innholdet av ett nettsted på flere domener som er satt opp med hvert sitt språk.

Et alternativ er da å utvikle separate nettsteder av hoved nettstedet eller velge å dele nettstedet inn etter sub-domene eller mapper, hvor hver enkelt sub-domene eller mappe representerer hvert sitt språk. Velger man en slik løsning kan man fortsatt benytte nasjonale topp-domener i tillegg til hoved-domene gjennom å sette opp en redirect (viderekobling) fra de enkelte nasjonale topp-domene til det valgte sub-domene eller mappen.

Sub-domener og mapper

Har man et flerspråklig nettsted kan man dele opp de ulike språkversjonene av nettstedet etter sub-domener eller mapper.

Sub-domener vil si at vi oppretter et sub-domene til hoveddomene for hvert enkelt språk. F.eks slik:

  • mittnavn.no – norsk versjon
  • dk.mittnavn.no – dansk versjon
  • us.mittnavn.no – engelsk versjon

Mapper vil si at vi oppretter en mappe til hoveddomene for hvert enkelt språk. F.eks. slik:

  • mittnavn.no – norsk versjon
  • mittnavn.no/dk/ – dansk versjon
  • mittnavn.no/us – engelsk versjon

Som eier av et flerspråkelig nettsted er dette noe du må ta stilling til og vil være et valg som i stor grad avgjør nettstedets synlighet, tillit og suksess.

Re-directs (pekinger)

Normalt ender selskapet opp med flere enn ett domene, men alle er sjelden i bruk. Spørsmålet blir dermed hvordan man skal peke de ulike domene til hverandre for å ikke forvirre brukerne og oppnå optimal rangering i søkemotorene. Bestiller du dine domener gjennom OnNet kan du enkelt sette opp slike re-direct gjennom kontrollpanelet (cPanel) som følger med tjenesten.

Hvem kan søke om et domene?

Alle selskaper og personer over 18 år kan kjøpe et .com, .net og .org domene uten noen form for dokumentasjon. Ønsker du å registrere et norsk .no domene må du enten være en norsk statsborger med adresse i Norge eller så må du være et selskap som er registrert i Brønnøysundregistrene med et eget Foretaksnummer.

Hvor mange domener kan du bestille?

Det finnes ingen grenser for hvor mange .com, .net og .org domener du kan bestille. Reglene for norske .no domener er imidlertid annerledes. Selskaper kan registrere inntil 100 .no domener på sitt foretaksnavn, mens privatpersoner kan registrere inntil 5 .no domener på sitt personnummer. 

FAQ

Sjekk ut vår FAQ hvis du har domenespørsmål som du ikke fant svar på i denne artikkelen.

Sjekk om et domene er ledig!

loading
Hvilket domene ønsker du?
Hvilket domene ønsker du?