FAQ – E-post

FAQ – E-post2024-02-12T12:32:47+02:00

Svar på de vanligste e-post spørsmålene

Kundeforholdet Domene & DNS Webhotell E-post

Hva er en e-postkonto?2018-08-19T15:20:33+02:00

En e-postkonto er en konto på en av våre mailservere som gjør det mulig for andre til å sende en e-postmelding til den e-postkontoen du har opprettet gjennom ditt kontrollpanel. Samtidig som du selv kan svare på disse meldingene og sende egne meldinger til andre e-postadresser.

Hvilken e-postadresse du ønsker å opprette bestemmer du selv, men alle adressene må være en del av ditt domene. Det vil si at adressen vil slutte med @dittdomene.no hvis ditt domene er dittdomene.no. 

Hvis du har et domene med webhotell hos OnNet kan du opprette ett ubegrenset antall e-postkontoer til ditt domene ved å logge deg inn på Kontrollpanelet som følger med ditt webhotell. Alle e-postkontoene deler den totale lagringskapasiteten du har tilgjengelig på ditt webhotell.

Klikk her hvis du ikke vet så mye om e-post og ønsker å lære deg det mest grunnleggende om hvordan e-post fungerer.

Hva er epost forwarding (peking)?2018-08-19T19:40:52+02:00

Hvorfor ha denne kryptiske e-postadressen?

          espen2487@hotmail.com

Når du kan ha denne istedenfor:

          espen@snekkerespen.com

Du har et domenenavn, men hvordan kan du bruke dette som din e-posadresse uten å kjøpe et mailhotell? Svaret er enkelt, gjennom å ta i bruk “e-mail forwarding” eller “e-post videresending” som vi sier på norsk.

E-post videresending” vil si at vi setter opp et alias som videresender all e-post til ditt domenenavn til en hvilken som helst annen e-postkonto som du allerede måtte ha, f.eks. din HotMail,G-mail eller Online konto.

Eksempel:

For eksempel, la oss si at du er i samme situasjon som espen, som jobber som en selvstendig snekker og bruker sin HotMail adresse espen2487@hotmail,com sin e-postadresse. Espen har nå kjøpt domenenavnet snekkerespen.com.

Med e-post videresending kan han nå be sine kunder og forretningsforbindelser sende e-post til han på adressen espen@snekkerespen.com. Alle e-postmeldinger som nå sendes til denne adressen blir nå automatisk videresendt til hans HotMail adresse espen2487@hotmail.com. Espen trenger med andre ord ikke gjøre noe annet enn det han alltid har gjort. Han logger seg inn på sin HotMail konto og der finner han all mail som er sendt til espen@snekkerespen.no og espen2487@hotmail.com. Enkelt ikke sant?

Ikke bare enkelt for han. Han har også fått en personlig identitet ute på Internett, en e-postadresse som er langt enklere for hans kunder å huske og en adresse han kan bruke i sin markedsføring.

Hva er et Kontrollpanel og hvilket har jeg?2018-08-19T19:41:41+02:00

Et Kontrollpanel er en nettside du kan logge deg på for å sette opp og administrere de tjenesten du leier av OnNet.

F.eks. navnetjenerne, også kalt DNS, til ditt domene, nettsider, ftp-kontoer, databaser eller e-postkontoer til ditt domene. 

Hvis du har et Linux webhotell så heter kontrollpanelet ditt cPanel, mens du har et Plesk kontrollpanel hvis du har et Windows webhotell. Har du bare en domeneparkering hos OnNet benytter du cPanel som Kontrollpanel. 

Hvis du bruker cPanel kan du skrive http://dittdomene.no/cpanel for å logge deg inn på ditt Kontrollpanel. Bytt ut dittdomene.no med ditt domenenavn. 

Hvis du bruker Plesk skriver du https://win1.onnet.no:8443/ for å logge inn på ditt Kontrollpanel.

Du kan finne ut om du har et Linux webhotell med cPanel eller et Windows webhotell med Plesk ved å taste inn ditt domene og klikke “Finn mine tjenester” på innloggingsiden til vår KundeWeb. Får du opp beskjeden om at du ikke har noen kontrollpanel så betyr dette at du har pekt domene til en annen webserver enn den webserveren som følger med webhoellet. Du må da sende en mail til post@www.onnet.no med ditt domene for for å finne ut av dette. 

Hvordan sette opp epost peking?2018-08-19T19:46:02+02:00

Fremgangsmåten for å sette opp en e-post peking varierer noe fra våre Linux til våre Windows webhotell. Under finner du fremgangsmåten for såvel våre Linux og Windows webhotell.

Linux webhotell (cPanel)

Fremgangsmåten for å sette opp en epost peking er omtrent fremgangsmåten for å sette opp en URL peking.

  1. Logg inn på ditt kontrollpanel for domene
  2. Klikk på iconet “Forwarders” i “Mail seksjonen” til kontrollpanelet
  3. Klikk på knappen “Add forwarder”
  4. Skriv inn epostadressen du ønsker å peke til en annen epostadresse i feltet “Adress”
  5. I feltet “destination” angir du hvilken epostadresse som skal motta epostadressen du peker fra.
  6. Klikk på knappen “Add forwarders” forwarder for å legge til denne epost pekingen.

YouTube videoen under viser akkurat hva jeg har forklart over:

Av privatlivshensyn trenger YouTube din tillatelse for å lastes inn. For more details, please see our Personvernerklæring.

Windows webhotell (Plesk)

  1. Logg inn på ditt kontrollpanel for domene
  2. Klikk på domene i venstre sidebar meny etter innlogging og velg ditt domene.
  3. Klikk på fanen “Epost” og knappen “Opprett epostadressen”
  4. Opprett først en e-postkonto ved å fylle ut alle feltene på siden du kommer til
  5. Klikk på “Videresending”, avhuk “Slå på videresending av e-post ” og tast inn e-postadressen du ønsker å videresende e-posten til.
Hvilke regler gjelder for bruk av e-posttjenestene?2018-08-19T19:47:15+02:00

Det er ikke lov å sende ut spam, virus eller malware via våre mailservere eller materiell som bryter norsk eller internasjonal lov.

OnNet sine standard salgsbetingelser trekker opp følgende retningslinjer for bruk av OnNet sine e-posttjenester.

Oppsett av e-postkontoer:
Det er kundens ansvar å opprette de e-postkontoene de trenger. Det gjøres ved å logge inn på kontrollpanelet til webhotellet. Hvor mange kontoer og størrelsen på hver enkelt reguleres av den webhotell pakken har bestilt. Se siste faktura for informasjon om dette.

Bruk av e-postkontoer
OnNet forbereder seg retten til å slette e-postkontoer som inne har vært innlogget de siste 18 måneder og som ikke noen videresending av e-posten satt opp fra denne kontoen.

SPAM
Utsendelse av e-post til tilfeldige mottakere (SPAM) er strengt forbudt fra våre servere.

Med SPAM menes: “Alle adressater på en mailingliste som ikke spesifikk har gitt tillatelse til at avsenderen kan sende dem en mail, og alle andre som det i følge Norsk lov ikke er lovelig å sende e-postmeldinger til uten et slikt samtykke“.

OnNet vil fakturere kunden med kr. 790 per påbegynte time for alt arbeid som går med på å avdekke utsendelse av spam og stoppe slik aktivitet via OnNet sine systemer og nettverk.

Masseutsendelse av mail er kun tillat via tjenesten MailOnNet. som kjører på en dedikert mailserver, men heller ikke her er det lov til å sende ut SPAM. Dvs. mail til personer som ikke har gitt sin tillatelse på forhånd til å motta slik mail.

Masseutsendelse av e-post:
Det er ikke tillatt med masseutsendelse av e-post eller nyhetsbrev via hjemmesidene som er knyttet til webhotell på OnNet sine servere. For utsendelse av flere enn 100 mail på en gang, kreves det at kunden skaffer seg tjenesten MailOnNet.

Avsender av e-post:
Det er ikke lovelig å sende ut mail med falsk navn/avsender eller adresse via OnNet sine mailservere.

Passord:
Det er ikke lov til å bruke første del av e-postadressen som passord. F.eks. er det ikke lov å bruke “post” som passord hvis kontoen heter post@onnet.no. Det er heller ikke lov til å bruke passord som “123” o.l. Dette fordi det er lett for andre å tippe dette passordet. Alle passord skal bestå av minst 5 tegn og bør inneholde både bokstaver og tall, slik at det ikke er enkelt for andre å tippe passordet til din e-post konto.

Avdekker OnNet AS at du benyttet et av passordene som er angitt over, vil OnNet AS selv bytte ditt passord uten forhåndsvarsel.

Mister du eller får mistanke om at andre kan ha fått tilgang til ditt passord, er det din plikt å logge deg inn på ditt kontrollpanel for e-post tjenestene dine og endre dette passordet.

Hvordan kan jeg lese min e-post2018-08-19T19:55:16+02:00

Når du har opprettet en e-postkonto via kontrollpanelet til ditt webhotell kan du lese e-posten som sendes til denne e-postadressen på følgende måter:

  1. WebMail – du kan logge på en nettside til ditt domene hvor du kan lese og sende e-post via din nettleser uten noen installasjon på maskinen eller telefonen.
  2. Datamaskinen – du kan sette opp e-postkontoen på en e-postklient (f.eks. Outlook) du har installert på din datamaskin og lese/sende e-posten din via dette programmet. Logg inn på kontrollpanelet og gå til e-post eller logg inn på din webmail konto for å få oppsettet du skal bruke. Du finner også informasjon om dette under fanen “Oppsett av e-post”.
  3. Mobiltelefon – du kan sette opp e-postkontoen på din mobiltelefon og lese/sende e-post via den e-postklienten som er installert på mobiltelefonen. Dette enten du har en iOS (iPhone) eller Android telefon.
Hvor mange meldinger kan jeg sende?2018-08-19T19:56:03+02:00

I utgangspunktet kan du sende inntil 100 e-postmeldinger per time for ditt domene totalt – ikke for hver enkelt konto. I perioder hvor mange prøver å misbruke systemet eller har klart det kan denne kapasiteten bli midlertidig begrenset for ett domene eller hele serveren. 

Skulle du trenge å sende flere meldinger må du sende en melding til post@onnet.no med ditt domene og en kort forklaring for hvorfor du trenger større utgående kvote. F.eks. hvis du har mange brukere (e-postkontoer). 

Begrensningen er satt for å unngå masseutsendelse av e-post som kan bli oppfattet som spamming og bringe serverens rykte i vannry. Trenger du en løsning for masseutsendelse av e-post kan du tegne en MailOnNet avtale som gir deg tilgang til en profesjonell løsning for nettopp dette.

Hvordan lese min e-post med WebMail?2018-08-19T19:58:56+02:00

WebMail er en nettside du kan logge på med en nettleser for å lese og sende e-post.

Hvis du har et Linux webhotell skriver du http://dittdomene.no/webmail eller http://webmail.dittdomene.no hvis du har et Windows webhotell. Bytt ut dittdomene.no med ditt eget domene. F.eks. onnet.no/webmail hvis ditt domene er onnet.no for å få logge inn på din WebMail konto.

Logg inn med din e-postadresse og passordet til denne e-postkontoen. Brukernavnet er i denne sammenheng det samme som hele din e-postadresse. Passordet er det du satt når du opprettet din e-postkonto via kontrollpanelet.

Har du et Linux webhotell kommer du først til en side hvor du kan velge mellom 3 ulike WebMail klienter. Velg en av dem ved å klikke på logoen. Du blir nå logget inn på WebMail grensesnittet til den valgte WebMail klienten. Etter innloggingen får du opp alle din meldinger i din innboks.

YouTube videoen under viser hvordan du leser og sender e-post via ditt WebMail grensesnitt på våre Linux webhotell.

Av privatlivshensyn trenger YouTube din tillatelse for å lastes inn. For more details, please see our Personvernerklæring.
Hvordan logge inn på min webmail konto?2018-08-20T12:53:50+02:00

Skriv http://dittdomene.no/webmail hvis du har et Linux webhotell eller http://webmail.dittdomene.no/ hvis du har et Windows webhotell for å komme til innloggingssiden til din WebMail konto. Bytt ut dittdomene.no med ditt domenenavn.

Logg inn her med din e-postadresse som brukernavn og passordet du satte på e-postkontoen når du opprettet kontoen. Husker du ikke passordet må du logge inn på kontrollpanelet til domene for å resette passordet.

 

DKIM (Domain Keys) og SPF-record2019-07-18T23:51:22+02:00

DKIM og SPF-recorden er to anti-spam teknikker vi anbefaler at du aktiviserer. Default er de aktivisert når du bestiller et webhotell hos OnNet, men det er mulig å slå av disse anti-spam teknikkene via cPanel ved å klikke på ikonet “Email Deliverability“.

DKIM

DKIM er en forkortelse for DomainKeys Identified Mail. En e-postautentiseringsmetode utviklet for å oppdage forfalskede avsenderadresser i e-postadresser ( e-postspoofing ), en teknikk som ofte brukes i phishing og email spam .

DKIM er en anti-spam funksjon du kan aktivisere på samme side som du aktiviserer SPF-recorden for domene. Dvs. på Email Deliverability siden.

DKIM er en nøkkel som skal sikre at epostmeldingen kommer fra deg og at den ikke er modifisert av andre etter at den ble sendt av deg.

Når DKIM blir aktivisert gjennom Email Deliverability blir det opprettet en TXT-record i sonefilen til ditt domene. Se eksemplet under:

dkim

For å deaktivisere DKIM må du slette recorden som heter default_domainkey.(ditt domene). Dette gjøres via cPanel ved å gå til Zone Editor (DNS Editor)

SPF-record

En SPF-record er en forkortelse for Sender Policy Framework. En anti-spam standard som gjør det mulig for domene eier å legge inn en SPF-record i sonefilen til domene som forteller hvilke mailservere og IP-adresser som skal ha lov til å sende e-post på vegne av et domene. Standarden er definert i RFC 4408 , og avklart av RFC 7208.  SPF-protokollen brukes idag som en standardmetode for å bekjempe spam og brukes også i DMARC-spesifikasjonen.

SPF-recorden legges inn i domenets sonefil i form av en TXT-record. Et eksempel på SPF-record ser du under.

spf

Hvilken effekt har en SPF-post?

Noen e-postmottakere krever streng SPF. Har domene ditt ikke en SPF-record kan e-posten din merkes som spam eller bli avvist. Det samme blir resultatet hvis e-posten sendes via en uautorisert e-postserver. Å ha en riktig opprettet SPF-record forbedrer dermed epostleveransen og bidra til å beskytte domenet mot ondsinnede e-postmeldinger sendt på vegne av domenet ditt.

Hvordan lage eller endre en SPF-record?

SPF-recorden lager du i cPanel ved å klikke på “Email Deliverability” ikonet. Her klikker du på “Customize” linken under SPF-seksjonen for å definere din egen SPF-record.

Her kan du angi hvilke MX-host og IP-adresser som skal ha lov til å sende e-post på vegne av domene. Før du avslutter må du bestemme deg for hvor streng denne SPF-recorden skal være. 

Dette legges til i slutten av oppføringen, på disse måtene:

?all = E-poster med feil e-postserver kan fortsatt gå igjennom.

~all = E-poster med feil e-postserver blir mest sannsynlig stoppet av mottakersystemet og blir merket som spam.

-all = E-poster med feil e-postserver vil bli avvist av mottakersystemet.

 

DMARC record2019-07-18T23:50:44+02:00

For å komme i gang med DMARC, må du ha publisert en SPF og DKIM-record til ditt domene. Klikk her for å se hvordan dette gjøres.

Når SPF- og DKIM-recordene er på plass, kan du konfigurere DMARC ved å legge til retningslinjer i ditt domenes TXT-poster (på samme måte som du publiserte SPF og DKIM-poster). Hvordan DMARC prosessen vil fungere kan forenklet illustreres slik:

DMARC

DMARC-retningslinjer

Når du bruker DMARC, kan du sette opp en policy for å definere hvordan mottakerne skal håndtere e-postmeldinger som mislykkes i DMARC-kontrollene.

Du kan velge en av disse 3 DMARC-retningslinjene:

  • ingen: Bare følg resultatene, og ikke ta konkrete tiltak for feilmeldinger. Bruk denne policyen til å begynne å samle DMARC-rapporter og analysere dataene i disse rapportene.
  • karantene: Sett meldingene som mislykkes i DMARC-kontrollene i karantene. Dette betyr for det meste at mottakere vil plassere disse meldingene i søppelmappen.
  • avvis: Avvis alle meldinger som mislykkes i DMARC-kontrollene. Mottakerne skal gjøre dette ‘på SMTP-nivå’, som betyr at meldingene vil sprette direkte i sendingsprosessen.

DMARC-analyzer

Vanlige merker brukt i DMARC TXT-poster:

TagNavn    Hensikt Eksempel
v              nødvendig Protokollversjon v = DMARC1
p nødvendig Protokoll for domene p = karantene
pct valgfri % av meldingen utsatt for filtrering pct = 20
rua valgfri Rapportering UTI av samlet rapport rua = mailto: postmstr@domain.com
sp valgfri Policy for underdomener i domenet sp = r
aspf valgfri Justeringsmodus for SPF aspf = r 

Daglig rapport

Når DMARC recorden er satt opp vil du motta rapportene i XML-format. Rapporten sendes til den e-postadressen du angir når du setter opp DMARC recorden i sonefilen. Hvor ofte du mottar rapporten angir du når du definerer DMARC recorden. Rapporten gir deg tilbakemelding IP-adresser som har blitt brukt til å sendt ut e-post på domenet ditt. Dette bidrar til å bestemme hvilke kilder som er gyldige eller ikke. Som et resultat, bidrar dette til en mer effektiv distribusjon av SPF og DKIM-postene.

Disse rapportene er det viktig å overvåke slik at du ser hvor problemene eventuelt ligger og får ideer om hvordan du bør justere din DKIM, SPF og DMARC record.

Hvordan sette opp en DMARC record?

Logg inn på cPanel og klikk på ikonet “Zone Editor” for å redigere sonefilen til ditt domene.

dns-editor

Velg her “Behandle” for å få opp alle recordene til domene.

dns-editor

Klikk så på “Legg til post” og velg “DMARC Record”

legg-til-record

Dette vil gi den en tom DMARC record som ser slik ut:

dmarc

Policy: Det anbefales at du starter med å sette opp en “ingen” policy til du får erfaring med bruk av DMARC og sørget for at alle gyldige IP-adresser og MX-hoster er lagt inn i SPF-recorden. Deretter velger du en “karantene” policy før du til slutt velger en “avvis” policy når du har fått erfaring med bruken av denne recorden.

Klikk på “Optional Parameters” for å få opp flere valg.

Velg hvordan DKIM og SPF feil skal behandles og hvor rapporten skal sendes. Her angir e-postadresse for en samlerapport og feilsendinger. E-postadressen angir du i mailto: format. F.eks. mailto: post@onnet.no hvis rapporten skal sendes til post@onnet.no. 

Klikk til slutt på “Legg til post” for å lagre DMARC recorden i sonefilen til domene.

Mer info

For ytterligere referanse, kan du gå til: 

Hvilken anti-spam og virus beskyttelse har jeg?2018-08-19T21:45:36+02:00

Alle våre webhotell har følgende anti-apam beskyttelse.

ClaimAV

Alle inngående og utgående e-postmeldinger blir skannet av ClaimAV som er verdens mest brukte anti-virus for virus på servernivå. Dette for å unngå spredning av virus og malware.

RBL

Alle inngående meldinger blir sjekket mot de 5 største og anerkjente RBL-listene i verden slik at alle kjente spammere blir umiddelbart blokkert

SpamAssign

Før en inngående e-postmelding blir levert din innboks blir meldingen sjekket av SpamAssign – verdens mest brukte anti-spam program. SpamAssign er satt default til en relativ konservativt nivå. Skulle du oppleve å få mye spam må du logge deg inn på Kontrollpanelet for tjenestene (webhotellet) og klikke på SpamAssign symbolet for å sette SpamAssign til en høyere verdi. Jo høyere verdi du velger, jo mer blokkerer du.

Skulle du oppleve at mail andre sender til deg må du redusere tallet til et lavere nivå idag for å øke toleransegrensen. 

 

Klikk her hvis du trenger brukerstøtte!

Fyll ut skjema under hvis du allerede er kunde og trenger brukerstøtte til dit domene og/eller webhotell.

    Domene

    Hva har du problemer med?

    Beskriv problemet

    Hva har du selv gjort for å løse problemet?

    Problem URL/referanse

    Vedlegg

    Ditt navn

    Din e-postadresse

    Gå til toppen